hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Web-stedet hammerum-herred.dk
Side 2 af 2 < 1 2
Forfatter RE: Grønbæk
Inger
Medlemmer

Antal indlæg: 37
Bopæl:
Tilmeldt: 19.04.06
Lagt på d. 18/06/2006 16:21
Hej Doris

Tipoldefar Thomas Jensen havde endnu en søn, der kom til at hedde Didrik Grønbæk der kom til at bo i Vorgod, der er stamfader til Grønbæk-familien.

Det er måske ikke den samme Didrik.

Feldborg har været så venlig, at sende mig noget om Jens Thomsen, som stammer fra "Videbækbogen". Men jeg skal måske have fat i Vorgod kirkebog, hvis jeg ellers kan læse den.

Hilsen Inger
 
Forfatter RE: Grønbæk
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 18/06/2006 21:34
Tag mig det nu ikke ilde op, men allerførst tror jeg du skal gennemlæse alle de svar du allerede har fået een gang til og grundigt. Gøre nogle notater omkring de faktiske ting og sammenligne med det du har i forvejen, det gælder for så vidt også de svar du har fået i andre tråde.

Der er ganske mange konkrete oplysninger i de svar du har fået, og ind i mellem virker det som du ikke helt har bidt mærke i dem alle.

Men hvorom alting er, hvis din oldefar hed Christen Eggersgård Jensen og er født 9-4-1869 i Timring, så er han (stadigvæk) bror til den Diderik Grønbæk der er født 16 mar 1866, og som er stamfar til Vorgod grenen af Grønbæk slægten (og som er omtalt i de citater fra Vorgodbogen og Videbækbogen som er i et tidligere indlæg), og hvis forfædre langt tilbage jeg nævnte i et andet indlæg.

Hvorfor han får navnet Eggersgaard tør jeg ikke sige, men det kunne se ud som om den gode mand Jens Thomsen (Grønbæk) ynder at give sine børn kendte gårdnavne som mellemnavne: Diderik Grønbæk, Christen Eggersgaard, Peder Morre, for bare lige at nævne dem der har været nævnt her i tråden.

P.S. den hjemmeside Doris hebviser til bygger tilsyneladende på den bog der også tidligere har været omtalt. Så vidt jeg lige kan se omfatter den kun den gren af Grønbækslægten der bliver boende i Tvis og nærmeste omegn, hvorimod Timring - Vorgod grenen tilsyneladende slet ikke er med.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 18/06/2006 21:39
hammerum-herred.dk  
Side 2 af 2 < 1 2
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk