hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Web-stedet hammerum-herred.dk
Forfatter Testamente 1774 med ejendom i Grindsted, Hejnsvig og Vorbasse
Erik Brejl
Medlemmer

Antal indlæg: 230
Bopæl:
Tilmeldt: 28.07.05
Lagt på d. 04/06/2010 16:43
Dette testamente nævnes så mange ejendomsforhold og beboernavne i Grindsted, Hejnsvig og Vorbasse sogne, at jeg synes det fortjener at blive set.
Erik

Jerlev og Slavs herreders gejstlige skifteprotokol 1774-1811. C 37C-3

2 Anne Sabine [Ditlevsdatter Kukelsom] i Rolighed i Grindsted sogn. 20.4.1775, fol.32B, 53, 54B, 55B.
Enke efter Claus [Mikkelsen] Haagen, præst i Grindsted og Hejnsvig, død 11.1.1767.
Testamente af 31.3.1772 med følgende poster:
1) Hendes næstsøskendebarn Dorthe Christine Heering g.m. Johannes Vellejus, degn i Grindsted og Hejnsvig indsættes som hovedarvinger og tilskødes gården Rolighed i Grindsted sogn af htk. 2-2-2-1
2) Johannes Vellejus meddeles skøde mod betaling af 800 rdl. på følgende jordegods:
a Donslund gård i Vorbasse sogn af htk. 8-1-2-0, der bebos af Anders Christensen, Hans Nielsen og Jeppe Rasmussen
b Fiskerhuse i Hejnsvig sogn af htk. 1-1-1-2, der bebos af Jens Andersen og Christoffer Kroll, hvilken sidste mand dog først skal tilbydes sit i fæste havende sted, om han vil købe det
c Klink gård i Hejnsvig sogn af htk. 5-6-2-2, der bebos af Morten Sørensen, Aksel Sørensen og Søren Christensen
d et hus i Nollund i Grindsted sogn, der bebos af Niels Andersens enke
3) Afdødes mands brordatter Anne Elisabeth Haagen g.m. Hans Errebo i Nykøbing Falster gives 600 rdl.
4) Afdøde Rasmus Olufsen, handskemager i Odense's 2B:
a Rasmus Christian Rasmussen gives 400 rdl.
b Anne Sabine Rasmusdatter gives 400 rdl.
5) Præsteembedet i Grindsted tildeles ejendomsret til den bro over Grindsted å, som afdødes mand har ladet opføre
6) Hendes næstsøskendebarn Otto Conrad Heering's B:
a Agathe Ottosdatter Heering i Sønderborg i Holsten gives 100 rdl.
7) Hendes næstsøskendebarn Sofie Cathrine Heering i København gives 150 samt naturalier
8) Hans Christian Andersen, en bondesøn af hendes gods, som hun har sat i snedkerlære i Horsens gives 100 rdl. Nævnes 6.9.1778 som boende i Bastrup i Vamdrup sogn
9) Jes Nielsen i Dal i Grindsted sogn må købe min hans i fæste havende gård af htk. 2-2-0-2 2/5 for 100 rd.
10) Christen Pedersen i Sønderby i Grindsted sogn må købe min hans i fæste havende gård af htk. 4-1-2-0 for 200 rdl. Skøde meddelt 24.5.1775
11) Jens Pedersen i Morsbøl i Grindsted sogn må købe min hans i fæste havende gårdspart af htk. 2-1-2-2 for 60 rdl. Skøde meddelt 24.5.1775
12) Mads Pedersens søn Claus Ditlev i Klink i Hejnsvig sogn gives frihedspas til at fæste en gård.
Da lægdet, der tilhørte afdøde, er blevet solgt til strølægd, og der findes en kongelig forordning, der forbyder det unge mandskab i strølægderne at meddeles frihedspas, stilles sagen i bero indtil videre
13) Hendes næstsøskendebarn Margrethe Cathrine Nielsdatter Norby, født i Assens, der har været i hendes hus ved bror Hans Nielsen, snedker i Assens, søn af den i post 14 angivne Anne Cathrine Hansdatter, gives 400 rdl. samt naturalier. Nævnes 1779 g. m. Søren Madsen Dreier i Assens
14) Hendes søskendebarn Anne Cathrine Hansdatter Østerby i Assens gives 300 rdl, der deles mellem hendes 5 børn med 60 rdl. til hver
15) De fattige i Grindsted og Hejnsvig sogne gives 100 rdl, med 50 rdl. til hvert sogn. Desuden gives 10 rdl. til en bilæggerovn i Grindsted skole
16) Christoffer Sølling, præst i Grindsted og Hejnsvig's 3B:
a Claudiane Sabine Sølling gives 100 rdl min i fæste havende gård i Sønderby i Grindsted sogn af htk. 3-1-3-0, der bebos af Christen Christensen Bølling, samt naturalier
b Erik Frederik Sølling gives 50 rdl.
c Peder Sølling gives 50 rdl.
17) De fattige i Tanderup sogn på Fyn gives 10 rdl.
18) Jens Ebbesen i Morsbøl i Grindsted sogn må købe min hans i fæste havende halve gård af htk. 2-1-2-2 for 150 rd.
19) Christian Hansen Aalborg som i Odense lærer snedkerhåndværk gives 80 rd.
20) Niels Christoffersen, født på mit gods i Dal i Grindsted sogn og Thomas Christensen Bødker, skal tilhøre Johannes Vellejus og hustru med samme rettigheder som jeg har haft, lige som de på stedet fødte drenge Niels Andersen og Christen Andersen
21) Anders Christensens søn Claus i Donslund gives frihedspas til at fæste en gård. Stilles i bero indtil videre med samme begrundelse som i post 12
22) Else Cathrine Hansdatter Bagger i Dannemare præstegård på Lolland gives 100 rd. Ved afkald 7.6.1779 g.m. Knud Rohde Verninge, skoleholder i Vestenskov på Lolland
23) Jens Vellejus' tjenestefolk gives 20 rd.
24) Den mig tilhørende 2 fjerdeparts gårde No. 4 i Nollund i Grindsted sogn, der bebos af Iver Pedersens enke og Peder Nielsen af htk. 3-0-0-2 tilskødes Jens Vellejus og hustru
25) Som eksekutorer indsættes Sølling, præst i Grindsted og Hejnsvig og Hans Steenberg til Kjeldkær
26) Efter at al gæld er betalt gives resten af arven til Jens Vellejus og hustru Dorthe Christine Heering
Appendiks
1) Christen Jørgensen Ejby må købe den gård og de 4 huse i Hårby i Tanderup sogn på Fyn for 300 rd.
2) Joachim Otto From, søn af Johan Peder From, amtsforvalter gives 50 rdl.

Redigeret af Erik Brejl d. 04/06/2010 19:49
www.brejl.dk  
Forfatter RE: Testamente 1774 med ejendom i Grindsted, Hejnsvig og Vorbasse
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 08/06/2010 20:24
Hej Erik.
Det er jo en drøm af et testamente at finde i slægtsforskningen.
Jeg har selv været meget heldig at finde afskrifter af skifter på din hjemmeside, som ikke "har nogen ende" på slægtsskab, og uden din indsats havde jeg aldrig fundet personerne.
Uanset størrelse på skifterne, skal du have mange tak for den indsats du har udvist, og det gælder også alle I andre, der "gider" at bruge jeres fritid på at afskrive, scanne eller hvad I nu gør for vi andre slægtsforskere, der kan nyde godt og billigt af det store arbejde, I allesammen har lagt i det.
Selv ville jeg ønske, at tiden var til at hjælpe med afskrivning, men jeg kan ikke overholde hvad jeg evt. vile love.
Hvis jeg bliver gammel nok så......

En hjertelig og taknemmlig hilsen til alle, der formår at have tid til at hjælpe mig.

Hilsen Ruth
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk