hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Web-stedet hammerum-herred.dk
Forfatter Kuriøse fund i kirkebøger
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 05/03/2010 17:10
forslag til emne på evt. debat emner :K uriøse fund i kirkebøgerne som eks. kildeerhverv

Lidt som ses i dette link.
http://www.ddss.nu/(S(rlbrfevntbhuml55fubord55))/swedish/default.aspx

og klik på Kuriosaposter

Sjove og samtids relevante oplysninger.


MVH Dahl.
 
Forfatter RE: Kuriøse fund i kirkebøger
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 03/01/2011 08:43
Til Almen orientering.

I forbindelse med min slægtsforskning i det Svenske specielt Listerlandet har jeg stødt på mange fejl i dåber indskrevet kirkebøger.

Svenskerne havde ligesom os folketællinger fra ca 1800 til 1900 omkring løbende hver 10 år.

Deres husforhør var meget mere fortællende ind vores.

– Der kunne eks. om man var krympling, fattig, blind (der var jo også betaling af skat –smiler). Hvilket arbejde man havde og tilladelse til eks. At arbejde i Danmark.

- Der er oplysning om fødselsdato – vielsesdato – dødsdato samt andre "personlige
oplysninger så som om man kunne læse skrive – havde sin egen bibel med mere.

– Hvor man var døbt og hvilken dag og måned samt, flyttede hen eller hvor man kom fra
internt i eks. Mjellby sogn er det nævnt som hvad side man er flyttet til, eller hvis man flyttede var ud af sognet.

Derfor har det været mig muligt at finde bl.a. flere indførte dåb, hvor moderens navn helt eller delvis var

Svenskerne havde det ikke lige som os mht børnene for navne – de kunne være opkaldt efter naboerne eller andre som har haft en betydning for familien.

Jeg har endda fundet børns navne variere meget fra dåb til gifte mål og børn der "tilhørte" en anden familie.

Typisk er det også sådan der er fejl i datoer som ofte skyldes skrive, læse, høre fejl specielt hvis de er kommet fra et andet sogn men også løbende gennem årene.

Nu ved jeg jo godt at det er i det Svenske – Smiler – men alligevel. Tankevækkende. Vi kan selv have svært ved at tyde tal og bogstaver.

Desværre er det også sådan ved nævnelse af faddere men i mange tilfælde var der flere børn så man kan få det stykket sammen når disse også gifter sig.

Jeg skal skrive jeg bl.a. har brugt www.DDSS.nu med kontrol af de originale kirkebøger samt online "papir" husforhør sider og ind og udflytnings protokoller m.m.

% taler vi om ½ til 1 ud af de ca. 7000 jeg har været igennem endnu flere er der hvor den smutter med alder ved begravelse, moderens alder ved dåb, giftemål med mere.

Heldigvis er det også sådan at i de fleste tilfælde kan søskende ses ved hinandens børn´s dåb og Gudmoderen er ofte nævnt.



MVH Dahl.
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk