hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Sommerspøg
Side 2 af 2 < 1 2
Forfatter RE: Julebryderier
Vagn Nedergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 24
Bopæl:
Tilmeldt: 14.07.08
Lagt på d. 24/12/2014 00:41
Hej Arne.

Mit svar på nr. 2 er forkert - du giver selv det rigtige svar med din bemærkning om " Når et legeme nedsænkes i vand" - det vil sige at når stenene er i båden fortrænger det mere vand end når de bliver smidt ned i vandet. Så vandet i dammen sænkes
2: vandet i dammen sænkes.

Venlig hilsen Vagn Nedergaard

 
Forfatter RE: Julebryderier
Erik Brejl
Medlemmer

Antal indlæg: 230
Bopæl:
Tilmeldt: 28.07.05
Lagt på d. 24/12/2014 12:09
Langt om længe har jeg nu også talt til 21
www.brejl.dk  
Forfatter RE: Julebryderier
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 24/12/2014 14:10
Vagn Nedergaard skrev:
når stenene er i båden fortrænger det mere vand end når de bliver smidt ned i vandet. Så vandet i dammen sænkes

Det er korrekt.
21 9-taller er også korrekt.

På spørgsmål 3 har fået alle tre mulige svar, så vi har altså også fået det rigtige. Men vi mangler en begrundelse for hvorfor eet af svarene skulle være mere rigtig end de to andre.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Julebryderier
Erik Brejl
Medlemmer

Antal indlæg: 230
Bopæl:
Tilmeldt: 28.07.05
Lagt på d. 24/12/2014 15:24
Hveranden familie starter med en dreng og så sker der ikke mere. Hver anden familie startermed en pige og så får de en mere og det skal i følge præmisserne blive en dreng . Det vil sige, at der bliver dobbelt så mange drenge som piger.
www.brejl.dk  
Forfatter RE: Julebryderier
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 24/12/2014 15:42
Nej udgangspunktet er der statistisk set er 50% chance for at en given fødsel bliver en dreng, og tilsvarende 50% chance for at det bliver en pige.

Men det er ikke præmissene at det netop skal være skiftevis drenge og piger, sådan fungerer det jo heller ikke i praksis.

Præmisserne er at hvert par bliver ved med at få børn indtil de har en søn.

Hint: Det er rigtig nok, at halvdelen af parene vil får en søn og kun det. Halvdelen af resten vil få een søn og een datter. Men så.??


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 24/12/2014 16:17
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Julebryderier
Erik Brejl
Medlemmer

Antal indlæg: 230
Bopæl:
Tilmeldt: 28.07.05
Lagt på d. 25/12/2014 17:45
Mine to nevøer og jeg har leget lidt med opgaven og min nevø har formuleret følgende svar:

Der må på sigt blive født lige mange drenge og piger bl.a. under forudsætning af at:
- alle kvinder bliver ved med at få børn ind til de får en dreng
- og at vi lader som om, man ikke kan få tvillinger, trillinger,…

Udregningen er som følger:
- Sandsynligheden for at 1. barn er en pige er 50% og for at 1. barn er en dreng er 50%.
- Sandsynligheden for at der er et 2. barn og at det er en pige er 25% og tilsvarende 25% for en dreng.
- Sandsynligheden for at der er et 3. barn og at det er en pige er 12,5% og 12,5% for en dreng.
- osv.

I en befolkning vil hver kvinde i gennemsnit få én dreng og én pige.

Udregningen er som følger:
- Antallet af piger per kvinde: 0,5+0,25+0,125+0,0625+3,124+1,562+0,00781+… = 1, (dvs. 0,9999….)
- Antallet af drenge per kvinde: 0,5+0,25+0,125+0,0625+3,124+1,562+0,00781+… = 1, (dvs. 0,9999….)
www.brejl.dk  
Forfatter RE: Julebryderier
LHBagger
Medlemmer

Antal indlæg: 74
Bopæl:
Tilmeldt: 30.06.05
Lagt på d. 25/12/2014 23:44
Med de samme forudsætninger som Erik Brejl og nevøer har ovenfor kan jeg fuldt ud tilslutte mig tallene for antallet af drenge og piger. Det glemmes dog en meget væsentlig beregning her: nemlig at hvis kvinden ikke får en dreng allerførst, får hun mindst en pige. Den eller disse piger skal tælles med i befolkningstallet og derfor vil derfor f.eks ved totalt 4 børn være 3 piger og 1 dreng. Det er dog kun 6,25% chance for sker, men hvis der summeres over alle fødsler hvori der indgår piger vil der blive født dobbelt så mange piger som drenge.
Og så går vi også ud fra ingen børn dør

mvh Leif
 
Forfatter RE: Julebryderier
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 29/12/2014 00:12
Erik og hans nevøer har ret.

Rent statistisk vil der ved hver evig eneste fødsel være 50% chance for at det bliver en dreng og 50% chance for at det bliver en pige, og det uanset hvormange børn af hvilke køn forældrene har i forvejen.

Alene af den grund vil der, set over en længere periode, fødes lige mange af hvert køn.

Hvis man ser på hvilke børn de enkelte par får, så ser det naturligvis lidt anderledes ud, men det endelige resultat bliver dog det samme.

Der er en 1-i-2 chance for, at sønnen er den første født, og så ingen døtre født.

Der er en 1-i-4 chance for, at sønnen er den anden født, og så en datter født.

Der er en 1-i-8 chance for, at sønnen er den tredje født, og så to døtre er født.

Der er en 1-i-16 chance for, at sønnen er den fjerde født, og så tre døtre er født.

og så videre i det uendelige ........

Derfor er det forventede antal døtre (.50 * 0 døtre) + (.25 * 1 datter) + (0,125 * 2 døtre) ... = 0,5 døtre.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Side 2 af 2 < 1 2
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk