hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Web-stedet hammerum-herred.dk
Side 2 af 2 < 1 2
Forfatter RE: Tanderup Hovedgaard ved Snejbjerg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 17/01/2014 22:48
Hej. Jeg kom lige i tanker om, at din historie om Cassius, måske alligevel har noget på sig, sådan da.

Der findes i Snejbjerg kirke (som i mange andre kirker) sten med udhuggede mandshoveder. Een af den skulle iflg. overleveringen forestille Cassius. (det er næppe tilfældet, de er sikkert meget ældre. Men det er nok den historie du har hørt)

Jeg er iøvrigt enig med Ove i bedømmelsen af 'Borgen'.

Tanderup har aldrig været nogen stor herregaard, har vel egentlig aldrig været en kompleteret hovedgaard. Og den har hovdsagelig været ejet af lavadelige eller borgerlige ejere.

Det har aldrig været nogen lukrativ forretning at være herremand i Vestjylland. Og adskillige af Tanderups ejere er kommet derfra, simplethen fordi de er gået fallit.

Der har givetvis været en borggaard omend i mere beskedent omfang. Hvad der evt. måtte være tilbage af denne formodes at være brændt ned under Svenskekrigene midt i 1600-tallet.

Den mest kendte ejer er vel Cassius, han var der kun i 6 år, men det er ham alle de gode historier knytter sig til. Men flere andre har gjort sig bemærket på den ene eller den anden måde.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 17/01/2014 22:51
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Tanderup Hovedgaard ved Snejbjerg
SorenKlitLambaek
Medlemmer

Antal indlæg: 22
Bopæl:
Tilmeldt: 22.09.13
Lagt på d. 17/01/2014 23:07
Ja, jeg tror du har ret i at Tanderups bygninger paa holmen har vaeret mere beskedent end Spøttrup men hvis der har staaet med en tilhoerende kirke/kapel paa holmen saa maa den aligevel ha haft en rimlig stoerrelse. Jeg tror ogsaa du har ret i at Tanderup ikke vaeret hjem for mange af dens ejere. Hvilket nok er grunden til at den aldrig blev bygget op igen efter de svenske soldater oedelagede den omkring 1658. Jeg mener at det eneste der stod tilbage af hovedebygningen paa holmen var gavlene. Saa vidt jeg har kunnet taelle mig frem til saa er det kun de senere ejere (1700'et op til nyere tid) hvor ejerne brugte Tanderup som bolig. Det var ogsaa den tid hvor Tanderup mistede sin storhed og betydning. Man har dog altid kunnet finde munkesten og stoerre sten paa holmen. Disse sten kan mugligvis vaere de sidste levn af bygningerne.

Jeg har set at man i forskellige dokumentar film herfra England har skannet et stykke jord og har kunnet fundet moerke pletter hvor forsvundende bygnings fundamenter i sin tid har ligget. Grunden til at man stadig kan se afskygninger af disse forsvundende bygninger er fordi at jorden, hvor bygningerne har ligget, er mere kompakt paa grund af bygningernes vaegt. Det kunne vaere interessant hvis eksperter en dag fandt paa at skanne holmen for at se om det samme goere sig gaeldende paa Tanderup. Man vil aldrig kunne se hvordan bygningerne saa ud men maaske ville man kunne danne sig et billede af bygningernes form og kapacitet.

Sidste gang jeg snakkede med Gunnar (den nuvaerende ejer) fortalte han mig at han havde fundet gamle fundamenter ved ladebygningerne. Fundamenterne laa laengere vaek fra de nuvaerende fundamenter hvilket betyder at de gamle nedbraendte lader maa ha vaeret stoerre end de nuvaerende lader. Det har formegenligt vaeret paa grund af oekonomiske grunde at man i sin tid har valgt at bygge de 'nye' lader mindre. Gunnar fortalte ogsaa han kunne se forskel paa murstenene paa laderne. De oeverste lag af mursten saa ud til at vaere af nyere dato end de andre, hvilket kan tyde paa at laderne ikke har vaeret saa hoeje som de er nu eller at de paa et tidspunkt var blevet beskadiget og genopbygget. Eksempelvis ved vi med sikkerhed at gavlen paa laden der vender mod snejbjeg og cassius hoej engang vaeltede i en storm og blev genopbygget og kvisten over porten i laden ogsaa vaeltede men blev dog aldrig genopbygget.
www.tanderupgaard.dk  
Forfatter RE: Tanderup Hovedgaard ved Snejbjerg
SorenKlitLambaek
Medlemmer

Antal indlæg: 22
Bopæl:
Tilmeldt: 22.09.13
Lagt på d. 17/01/2014 23:23
Jeg modtog forresten et gammelt kort af Herning Museum over gaarden.
Kortet skulle ha vaeret opmaalt i 1800 og revideret i 1808 og 16.
Interessant nok saa findes der ingen beboelses bygning paa kortet kun laderne.

Jeg har faet lov til at bruge kortet saa her er det hvis I skulle ha interesse.
www.tanderupgaard.dk  
Forfatter RE: Tanderup Hovedgaard ved Snejbjerg
SorenKlitLambaek
Medlemmer

Antal indlæg: 22
Bopæl:
Tilmeldt: 22.09.13
Lagt på d. 17/01/2014 23:32
Ok... af en eller grund virkede vedhaeftningen af kortet ikke.
Maaske var den for stor og blev afvist af serveren.
Jeg har i stedet uploadet den til min server hvor I kan se det.

http://www.tanderupgaard.dk/billeder/tanderup_kort.jpg

Redigeret af feldborg d. 18/01/2014 00:27
www.tanderupgaard.dk  
Forfatter RE: Tanderup Hovedgaard ved Snejbjerg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 18/01/2014 00:20
Jeg har både det kort og flere andre i fuld størrelse. Du må gerne få en kopi. På nyere matrikelkort ses iøvrigt kun de samme tre bygninger. Det er genbrug, kun de udmatrikulerede parceller er nytegnet.

På topografiske kort fra omkring 1900 og før ses derimod tydeligt en 3fløjet hovedbygning, ligesom udhusene har et helt andet omrids end de har på matrikkelkortet.


.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Tanderup Hovedgaard ved Snejbjerg
SorenKlitLambaek
Medlemmer

Antal indlæg: 22
Bopæl:
Tilmeldt: 22.09.13
Lagt på d. 18/01/2014 00:41
Jeg ville rigtigt gerne modtage et kopi af dine kort.
Du kan sende det til info@tanderupgaard.dk

Paa forhaand rigtigt mange tak
www.tanderupgaard.dk  
Forfatter RE: Tanderup Hovedgaard ved Snejbjerg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 18/01/2014 00:41
Her er forøvrigt et lille udsnit af et billede som Luftwaffe har været så venlige at tage i 1944.


mvh, a.f.

feldborg tilknyttede følgende billede:

hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Tanderup Hovedgaard ved Snejbjerg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 18/01/2014 13:57
Her er nogle flere billeder:
http://78.156.97.214/tanderup/

Noget andet er så, at også altertavlen i Snejbjerg indeholder heraldik og våbenmærker for flere kendte ejere af kirken.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Tanderup Hovedgaard ved Snejbjerg
SorenKlitLambaek
Medlemmer

Antal indlæg: 22
Bopæl:
Tilmeldt: 22.09.13
Lagt på d. 18/01/2014 14:54
Hold da op en masse interessant information.
Det er spaendende at laese kortene og se hvordan omraadet har forandret sig.
Jeg kan se at paa en af kortene staar der skrevet Cassius Hoej.
Det er da lidt interessant at de har skrevet det paa kortet.
Er det ikke blot en god spoegelses historie at han blev manet i jorden eller skete det rent faktisk? Uanset om historien om Cassius er fakta eller fiktion saa har det aabenbart haft en saa stor indflydelse paa omraadet at man har syntes det var vaesenligt at skrive hoejen paa kortet 261 aar efter hans doed.
www.tanderupgaard.dk  
Forfatter RE: Tanderup Hovedgaard ved Snejbjerg
SorenKlitLambaek
Medlemmer

Antal indlæg: 22
Bopæl:
Tilmeldt: 22.09.13
Lagt på d. 18/01/2014 19:13
Saa har jeg noerklet lidt med kortene og sat dem op paa en side.
Man kan foelge Tanderup helt fra 1800 til vores tid.
Mange tak for din indsats Feldborg.

I kan se den nye side med de forskellige kort her: http://www.tanderupgaard.dk/kort.html
www.tanderupgaard.dk  
Forfatter RE: Tanderup hovedgård
Pramskov
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 29.09.10
Lagt på d. 18/01/2014 21:11
Spændende læsning og diskussion om Hovedgården Tanderup!
Jeg kender kun gården fra Johan Sulkjærs bøger om Snejbjerg sogn. Heri mener jeg også er en udførlig beskrivelse af det tilbageværende fredede voldsted, hvis placering delvis skulle ligge lige der, hvor vejen fører forbi i dag. Der er stadigt tydelige vandfyldte grave i haven, som kan ses fra vejen. Den har altså været befæstet oprindeligt. Det kan sammenlignes med andre hovedgårde i nærområdet, hvis voldsteder også kan anes i dag. Lergrav i Aulum og Ørregård i Ørre. Det har dog langt fra været i samme kaliber som mægtige Spøttrup i Salling. Denne var en velhavende tilflugtsted og Herreborg for Viborg bisperne. Jeg kunne forestille mig at Tanderup har været i et plan og bindingsværk, samt måske stråtækket. Derimod er Lergrav beskrevet i en gammel indbo-taksering som værende opført i både teglsten, 2 stokværk og med skytteloft. Fruergård i Sdr. Felding har jeg læst skulle være "lagt øde" under svenskekrigene, en skæbne som jeg mener også overgik Tanderup?
 
Forfatter RE: Tanderup Hovedgaard ved Snejbjerg
SorenKlitLambaek
Medlemmer

Antal indlæg: 22
Bopæl:
Tilmeldt: 22.09.13
Lagt på d. 21/01/2014 10:09
Efter beskrivelserne fra Koebenhavns landsarkiver saa laa der en kirke paa holmen sammen med hovedbygningen. Den havde aabenbart ogsaa en vindebro. Desuden var der ialt tre forsvarsvolde omkring holmen, hvor den inderste ring tydeligt kan ses idag. Den anden ring kan man kun se spor af og den tredje er helt vaek. Dog sagde min far at man kunne and den tredje ring hvis man spejdede ud over marken paa en toer sommerdag. Saa hvis der var tre ringe maa ejeren formegenligt havde syntes der var noget af vaerdi at beskytte og med sin egen kirke saa indikere der vel at bygningerne maa ha vaeret af betydelig kapacitet. Om der har vaeret et plan eller to plan finder vi nok aldrig ud af. Jeg er ikke ekspert i dansk middelalder arkitektur men naar jeg kigger paa bygninger som Brejninggaard, Spoettrup og andre bygninger som er bygget paa en holm omgivet af en eller anden form for forsvarsvaerk saa er der faelles for den alle at man udnytter held pladsen paa holmen. Bygningerne gtaenser altsaa helt ud til volden. Hvis dette ogsaa har gjort dig gaeldende ved Tanderup saa maa der havde vaeret ret store bygninger. Holmen var oprindelig stoerre end den et nu. Min moder siger at man i sin tid flyttede Tanderupvej ind paa holmen for at lave bloedere sving. Det kan man ogsaa fornemme hvis man studere kortene som Feldborg har givet mig. Jeg har klippet kortene ud omkring Tanderupgaard og sat dem op paa min hjemmeside www.tanderpgaard.dk
www.tanderupgaard.dk  
Forfatter RE: Tanderup Hovedgaard ved Snejbjerg
SorenKlitLambaek
Medlemmer

Antal indlæg: 22
Bopæl:
Tilmeldt: 22.09.13
Lagt på d. 21/01/2014 10:14
Undskyld den ringe stavning. Min engelske mobil har der med at aendre ordene naar jeg skriver paa Dansk.
www.tanderupgaard.dk  
Forfatter RE: Tanderup Hovedgaard ved Snejbjerg
ovemadsen
Medlemmer

Antal indlæg: 98
Bopæl:
Tilmeldt: 22.06.11
Lagt på d. 21/01/2014 19:41
Inspireret af diskussionen her i tråden genlæste jeg Sulkjærs fyldige beskrivelse af Tanderup. Sulkjær skriver, at Chr. Thomsen (Seested) skrev sig til Tanderup (og at han følgelig må have boet på Tanderup - i det mindste et stykke tid). Og han er den eneste af de tidlige ejere, som jeg kan forestille mig har haft både lyst og råd til at bygge stort på Tanderup.

Hvis man nu skulle gætte, så kunne jeg sagtens forestille mig, at Chr. Thomesen har gjort ganske meget for at gøre gården "beboelig". Evt. ved at bygge nyt "stuehus" - måske endda i 2 etager - og et kapel. Jeg tror, der har været tale om et kapel - ikke en egentlig kirke.

Det kunne f. eks. være sket omkring 1620.

Ifølge den teori har Tanderups storhedstid så varet mindre end 40 år - indtil der kom svenske "gæster"

Men det er altså altsammen gætteværk.

Mvh,

Ove

 
Forfatter RE: Tanderup Hovedgaard ved Snejbjerg
SorenKlitLambaek
Medlemmer

Antal indlæg: 22
Bopæl:
Tilmeldt: 22.09.13
Lagt på d. 21/01/2014 21:07
Jeg fandt en artikel som jeg har faaet sendt over til England skrevet af Frede Andersen fra Snejbjerg. Artikelen fokusere mest paa Cassius men der er en del detaljer foer og efter hans tid vedroerende Tanderup. Jeg ville gerbe vide hvor han har faaet sine kilder fra da jeg tror det kunne vaere spaendede stof at dykke videre ned i. Jeg har taet et billede af hele artiklen og uploadet den til min server.

I kan laase det her:

Side 1 af artiklen: http://www.tanderupgaard.dk/frede_fortaeller_01.jpg
Side 2 af artiklen: http://www.tanderupgaard.dk/frede_fortaeller_02.jpg
www.tanderupgaard.dk  
Forfatter RE: Tanderup Hovedgaard ved Snejbjerg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 22/01/2014 00:53
Jeg tror det meste stammer fra forskelig lokalhistorisk litteratur. Det meste virker bekendt, uden at jeg dog kan sætte præcise henvisninger på det hele.

Og så lige lidt vedr. vejen du nævner.

Vejen fra Snejbjerg til Tanderup er jo en del af det 1000 år gamle hovedvejssystem i Jylland. I ældre tid er det dog vejen fra Tanderup mod vest (idag Ny Smedegaardsvej) der var selve vejen, mens vejen mod Tandrupkjær kun var en ubetydelig bivej.

Vejen går fra Horsens (hvor der var forbindelse til øerne og de svenske landsdele), over Nr. Snede (hvor der var forbindelse til hærvejen, og dermed til hertugdømmerne mv.), over trafikknudepunktet i Gjellerup Lund (med forbindelse til Holstebro og Viborg) og derfra videre over Herningsholm til Snejbjerg.

I Snejbjerg delte vejen sig i en ældre nordlig linje, Møltrup -> Ørnhøj -> Timgaard -> Ringkøbing.

Og i en nyere sydlig linje over Tanderupgaard, og derfra stik vest gennem moserne i Sønder Albæk og Haunstrup Kær (her kaldes vejen af gode grunde for æ' Waas) videre over Rimmerhus og Vorgod (med forbindelse til Egeris, Skjern Ribe, mv.) og over Brejninggaard til Ringkøbing.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Tanderup Hovedgaard ved Snejbjerg
SorenKlitLambaek
Medlemmer

Antal indlæg: 22
Bopæl:
Tilmeldt: 22.09.13
Lagt på d. 22/01/2014 12:38
Jeg har ogsaa faaet laest Sulkjaers beskrivelse af Tanderup. Hvilke interessant og detaljeret beskrivelse. Han beretter ogsaa om svenskernes oedelaeggelser mod gaarden. Jeg forstaar dog ikke grunden bag mishandlingen af alle disse bygninger i denne tid. Tanderup var jo blot en herregaard og ikke en militaer faestning eller fort. Hvorfor havde svenskerne interesse i at spolere gaarde i Denmark paa denne tid? Ja, selvfoelgelig var Danmark og Sverige i krig men fulgte man ikke en eller anden form for reglsaet eller norm i krigstider dengang? Da tyskerne var i Danmark under besaettelsen oedelagde de da ikke civile bygninger.
www.tanderupgaard.dk  
Forfatter RE: Tanderup Hovedgaard ved Snejbjerg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 22/01/2014 14:06
Nej der var absolut ingen Genevenkonvention at tage hensyn til dengang. Og først og fremmest skulle troperne jo have føden til sig selv og til deres heste, plus at de skule have brændsel, og så skulle de jo helst heller ikke efterlade noget af værdi til deres efterfølgere.

Feks. i vinteren 1659 måtte Vinding sogn i tre måneder føde et helt kompagni soldater og deres 124 heste, og i Vind lå et andet kompagni med 105 heste. Det var jo en voldsom indkvartering i to små sogne som i forvejen var udmarvede.

Jylland var besat tre gange i løbet af en kort årerække. Og hver gang forgik det på ca. same måde.

Først drog vore "egne" forsvarende tropper på tilbagetog op gennem Jylland, hvor de røvede, plyndrede og brændte af, derefter fulgte så de angribende tropper på samme vis. Et år eller to senere drog de fjendtlige tropper så afsted igen, og det samme gentog sig i omvendt rækkefølge ned gennem Jylland.

Efter tre omgang var Jyllands befolkning halveret, store mængder skov og mange gårde var brændt af, og vi havde iøvrigt mistet Skåne, Halland, Blekinge, Bornholm og et par len i Norge.

De værste var nok ikke engang svenskerne, men "de kejserlige" og "Brandenborgerne" som jo egentlig var kommet hertil for at hjælpe os mod svenskerne, men iøvrigt kom for sent.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Side 2 af 2 < 1 2
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk