hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 1 af 2 1 2 >
Forfatter Herredsfoged Knud Pedersen Søltoft
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 17/03/2007 01:24
hejsa.......

Akut problem, hurtigt svar udbedes.

Johan C. Sulkjær skriver i "Snejbjerg Sogn" bind II side 134:
Knud Pedersen var gift med Dorthea, en Datter af Jesper Jensen i Neder Amtrup, 1719 boede hun hos Broderen dér som Enke.

Knud Pedersen er identisk med Knud Pedersen Søltoft, herredsfoged over Hammerum herred fra 1687 og til sin død ca 1706.

Det er hævet over enhver tvivl, at han var gift med en Dorthe Jespersdatter, men hvad er Sulkjærs kilde til denne bemærkning.?

Jeg har brug for både at få kilden oplyst, og for at få mulighed for selv at verificere den.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Herredsfoged Knud Pedersen Søltoft
Niels Munksgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 159
Bopæl:
Tilmeldt: 28.06.05
Lagt på d. 17/03/2007 09:44
Hej Arne Feldborg


Ifølge denne hjemmesidehttp://www.gencircles.com/users/melau/1/data/227

blev de ifølge kongeligbevilling gift 18/8 1683

men det ved du måske?


Hilsen Niels Munksgaard
 
Forfatter RE: Herredsfoged Knud Pedersen Søltoft
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 17/03/2007 10:37
Niels Munksgaard skrev:

blev de ifølge kongeligbevilling gift 18/8 1683


Jo, det ved jeg godt. jeg er også godt klar over, at samme kilde oplyser at Dorthe skulle være født i Vejle. Jeg har dog hidtil fæstet lid til, at hun var datter af den velhavende selvejerbonde Jesper Jensen i Amtrup. Bla. også fordi denne lejlilghedsvis optræder som sættedommer for Knud Søltoft.

Problemet med Sulkjærs bemærkning er bare, at Christen Jespersen er gift med Dorthes dattter - og så kan han vel ikke også være hendes bror.? Derfor har jeg brug for at kende kilden til Sulkjærs oplysning.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Herredsfoged Knud Pedersen Søltoft
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 17/03/2007 20:10
Hej Arne.

Ifølge denne hjemmeside er der indhentet oplysninger fra "Slægten" 2003:

http://worldconnect.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=mikkeleriksen&id=I683

Kan det hjælpe lidt?

Mvh
Ruth
 
Forfatter RE: Herredsfoged Knud Pedersen Søltoft
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 18/03/2007 13:11
Jeg kender godt den pågældende side, det er iøvrigt en tro kopi af flere andre lignede sider på RootsWeb og andre steder. Fælles for dem alle er at de, så vidt jeg kan bedømme, har forkerte oplysninger både om Dorthe Jespersdatters fødsel og vielse. Og slet ingen oplysninger om hendes herkomst. Sønnen er iøvrigt næppe heller født i Snejbjerg.

Henvisningen til "Slægten" gælder vist især hends død og sønnens død i Nr. Snede henholdsvis 1744 og 1745, men det vil jeg lige se på.

Det jeg mangler er fortsat kilden til Sulkjærs bemærkning om at hun i 1719 bor hos broderen i Amtrup (formentlig eet eller andet lensregenskab, skattemandtal, eller lign., måske et skifte)

Og så naturligvis ordlyden af den kgl. bevilling der angiveligt skulle være udstedt til hendes vielse med Knud Søltoft i 1683.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Herredsfoged Knud Pedersen Søltoft
Gert Hviid
Medlemmer

Antal indlæg: 15
Bopæl:
Tilmeldt: 21.03.07
Lagt på d. 21/03/2007 23:42
Hans Pedersen var før han blev herredfoged over Hammerum herred, regimentskriver over Koldinghus rytterdistrikt. hans hustru Dorthe el. Dorthea Jespersdatter var gift 1. med Clemen Sørensen, præst i Smidstrup sogn, og hun var søster til Mikkel Jespersen på Rønshauge i Smidstrup s., og præsten i Gauerslund s. Anders Jespersen. Som herredfoged boede HP på Nr. Karstoft i Skarild s. (kilde: min transskription af Holmans herreds tingbøger 1661 ff. - vedr. HP, tingsvidne af 17/12-1689). vh Gert Hviid
 
Forfatter RE: Herredsfoged Knud Pedersen Søltoft
Gert Hviid
Medlemmer

Antal indlæg: 15
Bopæl:
Tilmeldt: 21.03.07
Lagt på d. 21/03/2007 23:48
undskyld ikke Hans Pedersen men Knud Pedersen
 
Forfatter RE: Herredsfoged Knud Pedersen Søltoft
Stig Lenskjær
Medlemmer

Antal indlæg: 1
Bopæl:
Tilmeldt: 01.04.06
Lagt på d. 22/03/2007 17:18
Børns fødselsoplysninger fra dokument i landsarkivets håndskriftssamling
udfærdiget af sognepræst Lohmann dateret 7/9-1751.
Det er dog vedr. Christian Knudsen Søltoft men efter hvad jeg husker er der nogle andre oplysninger at finde i håndskriftsamlingen der skulle bl.a. være oplysninger om at familien kommer fra religionforfølgelse i Englan (North cumberland "tror jeg" hvorfra navnet skulle stamme det er dog aldrig blevet bevist , 2. teori er at navnet Søltoft kommer fra mark på als der havde navnet Søltoft hvilket heller ikke er bevist men der kan måske findes mere konkrete oplysninger om Dorthe Jespersdatter samt måske fra Carl Søltoft (f. 1837) slægtebog fra 1915
www.stig-lenskjaer.dk
Stig
sl410@msn.com  
Forfatter RE: Herredsfoged Knud Pedersen Søltoft
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 22/03/2007 17:50
Hverken slægtsbogen eller den tidligere omtalte årbog fra Thisted amt indeholder noget om Knud Pedersen Søltofts og Dorte Jespersdatters vielse og kan altså heller ikke være kilden til hverken hendes herkomst eller året for vielsen. Disse oplysninger, såvel som oplysningen om den kogelige bevilling, må stamme fra andre kilder.

Men jeg er meget interesseret i Gerts oplysninger, idet de tilsyneladende bygger på samtidige skriftlige kilder. De søskende der nævnes synes ikke at tyde på , at hun er en datter af borgmester Holst i Vejle (eller at hun i det hele taget har tilnavnet Holst) og ej heller at hun skulle være en datter af Jesper Jensen i Amtrup. Derimod er der fra anden side sikre oplysninger om at hendes datter var gift med Jesper Jensens søn.

At KP bor på Nørre Karstoft, ihvertfald en del af tiden er jo også bekræftet fra andre sider.

At KP har været regimentskriver over Koldinghus rytterdistrikt er nyt for mig. Derimod har jeg en oplysning om, at han skulle have været birkedommer ved Herningsholms Birk så tidligt som i 1643.

At Dorte Jespersdatter skulle have været gift før er også nyt for mig, hun lever jo dog stadig 60 år efter at hun formodes at være blevet gift med KP.?

Har Gert flere oplysninger, og er det muligt at se de omtalte afskrifter.?

mvh, a.f.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 22/03/2007 17:58
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Herredsfoged Knud Pedersen Søltoft
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 22/03/2007 17:57
Jeg kommer lige i tanker om skiftet efter KPs søster, hvor de øvrige søskende og deres børn er nævnt. Det kunne måske have interesse for hvem der ikke allerede kender det:

Her i Erik Brejls afskrift:

Gejstlig skifteprotokol Tyrsting herred 1730-1772 C 30 G - 3

31 Lisbeth Pedersdatter Søltoft i Vinding Præstegård. ca.1730, fol.8.
Enke efter Holger [Jensen] Bredal, [præst i Klovborg, Tyrsting og Grædstrup].
A:
1) bror Knud Pedersen, [foged i Hammerum herred], død.
5B:
a Christian [Knudsen] Søltoft. præst i Nørre Snede
b Just Søltoft, død. 1B: Hylleborg
c Øllegaard Sofie Knudsdatter g.m. major Kraft
d Margrethe Cathrine Søltoft i Horsens
e Hylleborg Knudsdatter g.m. Christen Jespersen i Snejbjerg

2) bror Mathias Pedersen, død.
2B:
a Peder Mathiasen i Ebeltoft
b Margrethe Kirstine Mathiasdatter

3) søster Anne Pedersdatter, død.
2B:
a Peder [Hansen] Billeskov, præst i Engum
b Karen Margrethe, enke efter Søren Bruun, præst

4) søster Karen Pedersdatter, død.
2B:
a Falk Alexandersen [Falk], præst i Nørup
b Else Cathrine Alexandersdatter i Varde.

mvh, a.f.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Herredsfoged Knud Pedersen Søltoft
Gert Hviid
Medlemmer

Antal indlæg: 15
Bopæl:
Tilmeldt: 21.03.07
Lagt på d. 22/03/2007 19:01
Hej ! Her er min afskrift fra Holmans Herreds tildbog 17/12-1689, men han også nævnt andre steder i tingbøgerne, bl.a., boede han en tid i Brejning, Gauerslund sogn, jeg har dog aldrig set han er benævnt med slægtsnavnet Søltoft.

Hans Pedersen i Smidstrup og Tygge Pedersen i Follerup lod læße et Skiøde denn: er given af Knud Pedersen Herridsfoget i Hammerum Herret af saadan indhold. Kiendis Jeg underschrifne Knud Pedersen paa Karstofft 1) K:M: Herridsfoget ofver Hammerum Herret at Jeg paa min hustrues wegne Dorote Jespersdaater, saa og min hustrues og Sl: Hr: Clemend Sørensens børns wegne med voris fri villie og fuldberaad hue hafver solt og afhendt og her med selger skiøder og afhænder fra os og samptl: voris arfvinger den selfeyer gaard i Smidstrop Sl: Hr: Clemend Sørensen forige Sogneprest till Smidstrup Sogner og min hustrue Dorote Jespersdaater dennem tillkiøbt haff: till Hans Pedersen i Smidstrup og Tyge Pedersen i Follerup deris hustruer og samptlig deris arfvinger effter mit der paa udgifne kiøbebrefs formelding Dat: Smidstrup den 21 April 1688: og effter det der paa ofverleverede Skiøde og tingsvindes indhold. Hans Pedersen og Tygge Pedersen nu i hænde haff: det være sig forschrefne bunde gaard og eyendom udj huuse, bygning, gaard og gaardsted, ager og eng, skou og march, fuert og fellet, stue og støche, stort og lidet slet intet undtagen, med des tilliggende huuße og jord af alt det som nu tilligger og af Arrilds tiid tilliget haff: indnu og uden all Smidstrup skou og march, som de her effter schall have nyde, bruge og beholde till evindelig eye og eyendom u=ryggelig og uigienkaldelig till evig tiid. Hvorf: Jeg Knud Pederßen paa min hustrue og børns vegne kiendis og till staar at have annammet og opebaaren fuld nøye og redelig betalling effter egen villie og minde, udj deris der paa till os udgifne haandschriffts indhold, hvor for Jeg Knud Pedersen paa hustrue og Børns vegne bekiender her effter ey at have nogen ydermere lod dell ret eller retighed udj eller till forschrfne gaard eller eyendom i nogen mader, mens den at føllge Hans Pedersen Tygge Pedersen deris hustruer og arfvinger i alle maader, og lover Jeg der hos at fri frelse hiemle og fuldkommelig tilstaa Hans Pederßen, Tygge Pederßen deriß hustruer og arfvinger for alle og hver mands tilltale der paa kand have at tale med rette i nogen maader, ydermehre mig og mine arfvinger till forpligter at hvis saa scheede det dog Gud forbyde at forschrefne gaard og Eyendom blef dennem fra vunden for min wanhiemelsbrøst skyld eller forsømmelse, schall de inden 6 uger udleggis saa got Eyendom og saa vel beliggende schadis løs i alle maader, og er bemelte Eyendoms gaard og tilliggende effter tingsvinde udsted af Brusch Holmand og Ell Herrets ting loul: laugbøden tre samfulde ting till neste fæderne og møderne slegt effter loven effter tingsvinder till witterlighed under min egen haand, tillige med Børnenes formøndere hæderlig og wellærde mand Hr: Anders Jespersen Sognepræst over Gaverslund Sogen og Proust i Hollmands Herret og Michell Jespersen i Ronshauge. Datum Ronshauge d: 12 Decemb: Anno 1689: af dennem underschrefven, for retten lest og paaschreven !
1) Nørre Karstoft i Skarrild sogn, hovedgård.


Venlig hilsen
Gert Hviid
 
Forfatter RE: Herredsfoged Knud Pedersen Søltoft
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 22/03/2007 19:53
Tak for afskriften. Det giver måske også grunden til at Dorte Jespersdatter nogen gange betegnes med tilnavnet Holst, idet den nævnte provst Anders Jespersen i Wibergs præstehistorie benævnes Anders Jespersen Holst og angives at være født i Vejle.

Men fremfor borgemesteren i Vejle tror jeg de har navnet fra en anden gren af Holst familien. Lad mig kaste en helt ny teori på bordet.

I Hammerun herred har vi en Just Andersen Holst. I sidste halvdel af 1600 tallet forvalter på Hernigsholm og formentlig boende på Hollingholt i Sunds. Fra omkring 1700 og til sin død i 1723 var han selv ejer af og bosat på den lille herregård Trøstrup i Timring sogn. Der har været forskellige gisninger om, hvor han kommer fra og hvem hans søskende evt. kunne være.

Men jeg hæfter mig ved, at Knud Pedersen (Søltoft) og Dorte Jespersdatter (Holst) kalder deres første søn for netop Just - som om der er en forbindelse, en fælles forfader.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Herredsfoged Knud Pedersen Søltoft
Gert Hviid
Medlemmer

Antal indlæg: 15
Bopæl:
Tilmeldt: 21.03.07
Lagt på d. 22/03/2007 21:49
Iflg. Holmans Herreds tingbøger, ser det ud til at Knud Pedersen er blevet regimentskriver ved årsskiftet 1675-1676, han nævnes 31 januar 1676 "Welfornehme mand Knud Pederßenn Regementschriffuer wed det Synder Judsche Regement". 21 Juni 1676 nævnes hans hustru broder Knud Nielsen, så jeg går ud fra at Knud Pedersen var gift første gang med en Nielsdatter. Præsteenken Dorthe Jespersdatter bliver han gift med ca. 1686. Da han kommer til egnen, bor han en tid (1676) i Brejning, Gauerslund sogn, senere i Øster Starup by, og da han bliver gift med Dorthe Jespersdatter, bor han i Smidstrup by, på den gård Dorthe Jespersdatters første mand præsten Clemen Sørensen var ejer af.
vh
Gert
 
Forfatter RE: Herredsfoged Knud Pedersen Søltoft
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 22/03/2007 22:26
Knud Pedersens første kone formodes at have heddet Hylleborg, men det er formentlig baseret på en formodning om, at den første pige i det andet ægteskab er kaldt op efter hende. Ligesom sønnens datter også hedder Hylleborg.

Udfra det du skriver ligger det tilsyneladende fast, at Dorte har været gift 2 gange. Men det kan næppe være ret lang tid hun har været gift med præsten.

Som nævnt skulle der angiveligt foreligge en kongelig bevilling af 1683 i forbindelse med hendes andet ægteskab. Men jeg har ikke kunnet finde kilden til den oplysning.

At han først sælger gården i Smistrup i 1686-87 passer jo godt med, at det er på den tid han bliver udnævnt til herredsfoged i Hammerum herred.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Herredsfoged Knud Pedersen Søltoft
Gert Hviid
Medlemmer

Antal indlæg: 15
Bopæl:
Tilmeldt: 21.03.07
Lagt på d. 22/03/2007 23:03


Holmans Herredsting
Mandagenn denn 23 Juli Anno 1677:

Regementschriffueren Knud Pederßen it Schudtzmaall.
For rettenn fremstod welbemte: Knud Pederßen Regementschriffuer, och tilspurde meenige indkaldede Holmandtz Heritzmend huilche i dag ting søgte och tilstede war om nogenn kunde haffue sig offuer hannom at besuerge siden hand aff Kongl: Maytz: bleff bestaldet och haffde med Regementets bønder och thiener at bestille, dee daa det nu for domb och dannemend wille giffue tilkiende, wilde hand derfor enten pleye minde eller rett efftersom offuer ald Herridtet och derom war Citerit. Saa och om nogen kunde hann: beschylde at haffue giort nogen mand w-ret eller offuerlast eller och wed dee aller wnderdanigste paabudne Recruiterings pengeß opbørßell for taald nogen eller ladet sig bekiøbe till sin fordeell och andriß schade dee daa det nu wille giffue tilkiende. Saa frembkomb aff Heridtzmendenne aff dee bedste dannemend nemblig Peder Nielßen i Børchop forige Heritzfouget, Hanß Hanßen i Schierup forige Deellefoget, Hanß Olluffßenn i Follerup, Hanß Klinchhamer i Welling, Søffrin Pederßenn ibid: Jenß Raßmußen Damkier i Schierup, Hanß Buch, Jenß Winter ibid: Tomiß Bunde, Anderß Madtzen i Winding, Søffrin Mogenßen i Andkier, Terchell Madtzen ibid: Hanß Escheßen i Huilsbierig, Christen Nielßenn i Breining, Søffrin Hanßen ibid: Thomiß Madtzen ibid: Madtz Jørgenßen i Sellerup, Søffrinn Mortenßen ibid: Nielß Nielßenn Lundmand i Gorsløff, Søffrin Olluffßen, Raßmuß Laßen, Hanß Schoffuenborig ibid: Jeß Nielßen och Søffrin Nielßen i Mørchholt, Hanß Knudtzen och Søffrin Jørgenßen i Brøndsted, Nielß Raffn i Piedsted, Nielß Throgelßen, Peder Baße och Peder Wideßenn ibid: som paa deriß egen och samptelig Heritzmendeniß wegne med saa mange i dag war tilstede, enßstemende der till suaret at berørte Regementschriffuer Knud Pederßen haffde schicket och forholden sig, siden hand till dennom andkomb erlig opreigtig och well som en ærlig mand vdi sin andbetrode bestilling well eigner och andstaar, hafft denn: udi forsuar saa wiidt mueligt verit haffuer och hanß bestilling wedkomer, saa dee i alle moder tachet hannom got for ald opreigtighed huilchet dee iche widste at giffue hannom saa got som med peenen kunde røriß och ønschet om det behaget Gud och hanß Kongl: Maytz: dee mote hann: till Regementschriffuer beholde, som wiidere schall mundelig fra dend høye Øffrighed tilstaaeß om fornødenn giøriß huor effter Knud Pederß: var thingßuinde begierindeß:

vh
Gert
 
Forfatter RE: Herredsfoged Knud Pedersen Søltoft
Søren Agersnap
Medlemmer

Antal indlæg: 5
Bopæl:
Tilmeldt: 30.06.07
Lagt på d. 01/07/2007 21:19
Jeg faldt over denne 3 måneder gamle tråd, som jeg finder meget interessant. Jeg håber, at det er i orden, at jeg genoptager den. Jeg har nemlig et par ting at bidrage med.

Der er blevet spurgt om kilden til ægteskabsoplysningerne. Der er en formalisert gengivelse hos H.C. Roede: Uddrag af Kancelliets Registranter, Personalhistorisk Tidsskrift 1917, s. 21, med datoen 18. Aug. 1683: "Reg.skr. Knud Pedersen og Dorothea Jespersdatter, hr Clemind Sørensen enke - u. Tr. og L.; må vies af hvilken Præst, de vil."

Der er udtrykt en vis skepsis mod den antagelse, at Dorthe Jespersdatter skulle være datter af Vejle-borgmesteren Jesper Andersen med tilnavnet Holst. Der er dog en stor sandsynlighed for, at Dorthe stammer fra Vejle, og også, at hun har dette ophav.

"Beviset" findes i Kirkebogen fra Grimstrup (ved det nuværende Esbjerg). Her var Anders Hansen Roest præst fra 1655. Han bliver gift anden gang 2. søndag i advent 1660 i Vejle og indfører begivenheden i sin egen kirkebog (opslag 16) og skriver der udtrykkeligt, at hans brud er Maren Jespersdatter fra Wedel. Han gør også meget ud af sine børns dåb. De første 4 bliver døbt af en nabopræst. Men ved den 5. i 1671 får vi denne oplysning (opslag 33): "Vores egen liden k: Daatter Elizabeth fød hora 3. pomeridiana die 11. 8bris oc igen fød ministerio honoratiss: Dni Clementis in Smidstrup Affinis ... den efterfølgende søndag 17. post trinit. Deus ..." "Affinis" betyder på tidens latin "svoger"!

Hermed får vi vigtige oplysninger. Det skulle være mærkeligt, om ikke Maren Jespersdatter og Dorthe Jespersdatter var søstre, og Dorthe er så nok også hjemmehørenden i Vejle. Endvidere må hun inden 11. oktober 1671 være gift (eller i det mindste trolovet) med Clement Sørensen - hun har da også ifølge de nævnte tingbogsoptegnelser (mindst to) børn med ham.

Ifølge Wibergs præstehistorie, var Anders Roests kone, som han kalder Margrethe Jespersdatter Holst, datter af borgmester Jesper Andersen Holst, og Wiberg har vel haft visse oplysninger derom. Så denne forbindelse har altså en del for sig. Samtidig ved vi jo, at Dorthe og dermed Maren var søstre til Mikkel Jespersen og hr. Anders Jespersen i Gauerslund, som Wiberg også kalder Holst. Disse brødre vil typisk være opkaldt efter deres morfar og farfar. Og borgmesterens kone hedder Else Mikkelsdatter. Desuden hedder Maren Jespersdatters næstældste datter Else, også et regelret opkald (den ældste heder Maren efter sin fars første kone og/eller sin farmor).

Jeg vil også i denne sammenhæng gøre opmærksom på, at Knud Pedersens ældste søn Just som de andre børn bortset fra Hilleborg utvivlsomt stammer fra hans første ægteskab. Derfor kan Just Andersen Holst og hans eventuelle familie ikke for en umiddelbar betragtning have haft indflydelse på valget af dette navn.

I øvrigt har jeg haft stort udbytte af denne debat, især af Gert Hviids transkriptioner af Holmans herreds tingbog. Foreligger der her et materiale, det er muligt at få adgang til?

Med venlig hilsen.

Søren Agersnap
 
Forfatter RE: Herredsfoged Knud Pedersen Søltoft
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 01/07/2007 21:49
Søren Agersnap skrev:

Ifølge Wibergs præstehistorie, var Anders Roests kone, som han kalder Margrethe Jespersdatter Holst, datter af borgmester Jesper Andersen Holst, og Wiberg har vel haft visse oplysninger derom. Så denne forbindelse har altså en del for sig. Samtidig ved vi jo, at Dorthe og dermed Maren var søstre til Mikkel Jespersen og hr. Anders Jespersen i Gauerslund, som Wiberg også kalder Holst.

Det er jo lige præcist det der er problemet.

Viberg kender Anders Roests som borgmesterens svigersøn.

Han kender også provst Anders Jespersen i Gauerslund, endda under navnet Holst, men han forbinder han ikke med borgmesteren.

Og han forbinder heller ikke de to præster, som jo dog skulle være svogre.

Det virker ulogisk, at både Viberg og Vejle bys Historie hæfter sig ved borgmesterens svigersøn, men ikke nævner nogen af hans sønner, hvoraf den ene dog var provst. Og heller ikke næver den anden datter som også var gift med en præst:?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Herredsfoged Knud Pedersen Søltoft
Søren Agersnap
Medlemmer

Antal indlæg: 5
Bopæl:
Tilmeldt: 30.06.07
Lagt på d. 01/07/2007 22:56
Wiberg mangler mange kilder og derfor mange oplysninger, mange steder. Vejle Bys Historie er formentlig her afhængig af Wiberg og har desuden en særlig interesse i Roest-familien, fordi sønnen derfra, Jesper Andersen Roesten, bliver rektor og præst i Vejle, så det er sådan set logisk nok.

Vi har den fordel, at nettet og digitaliseringen af kirkebøger og folketællinger mv. gør mange oplysninger tilgængelige - som for eksempel Grimstrup kirkebog, som Wiberg tydeligvis ikke kendte, og uddrag fra Holmans herreds tingbog, der beviser, at præsterne i Smidstrup og Gauerslund også var svogre.

Også på disse punkter afslører Wiberg stor uvidenhed: Han kendte ikke Clemens Sørensens kone, og han giver Jesper Andersen Holst en forkeret kone - gifter ham med svigermoderen! Det er metodisk forkert at argumentere med, at oplysninger er tvivlsomme, fordi Wiberg ikke har dem.

Venlig hilsen. Søren Agersnap.
 
Forfatter RE: Herredsfoged Knud Pedersen Søltoft
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 02/07/2007 00:16
Søren Agersnap skrev:
g uddrag fra Holmans herreds tingbog, der beviser, at præsterne i Smidstrup og Gauerslund også var svogre.

Hvor ser du det bevis.?


Det er metodisk forkert at argumentere med, at oplysninger er tvivlsomme, fordi Wiberg ikke har dem.

Det gør jeg heller ikke. Jeg konstaterer bare, at hvis den gode borgmestermand havde en søn der var provst og to døtre der begge var gift med præster, så ville ikke bare Viberg, men også faghistorikerne have bemærket det.

Jeg er enig i, at din 'bevisførelse' ser sansynlig ud, men også den bygger jo på formodninger og følgeslutninger af disse formodninger.

Der er på det her tidspunkt mindst 4-5 Holst familier i Jylland.

Af feks. Just Andersen Holsts kendte søskende er een gift med Delefogeden på Lundenæs, en anden er gift med Birkefogeden på Herningsholm, en tredie er gift med en møller i Vivild, en bror er på Nørre Karstoft sammen med Knud Søltoft(!), han selv er forvalter på Herningsholm og hans far var formentlig Delefoged på Lundenæs. Og så var han iøvrigt også svoger til Zacharias Thomsen Klit, forpagter på Søndervang.

I en anden gren af slægten nævnes en Jesper Hansen Holst i 1657 og 1660. En Anders Pedersen Holst var forpagter på Aalborg Ladegaard. En Jesper Holst var borgmester i Vejle. Osv. Osv.

Alle grene af denne slægt var noget 'ved Muffen'. Dermed ikke sagt at Dorthe ikke kan være datter af borgmesteren, men jeg ville gerne have et håndgribeligt bevis.

Og en grund til at faghistorikerne skulle have overset ikke mindre end 4 ud af 5 af en borgmesters børn.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Herredsfoged Knud Pedersen Søltoft
Søren Agersnap
Medlemmer

Antal indlæg: 5
Bopæl:
Tilmeldt: 30.06.07
Lagt på d. 02/07/2007 21:01
Kære a.f.

Du spørger, hvorfor faghistorikere skulle have overset nogle af borgmesterens børn. Der er et meget enkelt svar: Ingen faghistorikere har lavet undersøgelser af Anders Jespersen Holsts efterslægt. Jeg kender i hvert fald ingen (kun nogen, der har arbejdet med hans embedsfunktioner i Vejle og haft interesse i en enkelt efterkommer sammesteds). Hvis der eksisterer sådanne undersøgelser, vil jeg meget gerne se dem. Men det er jo sådan, at faghistorikere på grund af den materialistiske forskningstradition generelt har været meget tilbageholdende med at kaste sig over personalhistorie de sidste 40 år. Til gengæld har amatører og folk, der arbejder med andre videnskaber, gjort en stor indsats.

Du spørger også om, hvor jeg ser bevis for, at Clement Sørensen i Smidstrup og Anders Jespersen er svogre. Det er sådan set ikke min påstand. Det er Gert Hviids tolkning af det vigtige uddrag fra Holmans herreds tingbog af 17. dec 1686, som han citerer, og den tolkning har hidtil stået uanfægtet i debatten. Efter min mening med rette. Når det fremgår, at Mikkel Jespersen og hr. Anders Jespersen er formyndere til Dorthe Jespersdatters børn, er det oplagt, at de er børnenes mors brødre (og dermed deres fars svogre). De kunne teoretisk være beslægtet med børnene på en anden måde. Men de kan dårligt være gift med fastre til børnene (vi kender nemlig navnene på deres koner: Maren Lasdatter og Anne Rasmusdatter), og at de er fjernere slægtninge, er også udelukket; for så ville hr. Anders Hansen Roest i Grimstrup som deres fars svoger under alle omstændigheder have været nærmere til hvervet som formynder. Et bevis i absolut forstand er det vel ikke. Men det er nær på og i hvert fald en rigtig god arbejdshypotese.

På samme måde er det med svogerskabet mellem Clemens Sørensen og Anders Hansen Roest, som fremgår af sidstnævntes egen kirkebog. Det kunne måske tænkes, at dette svogerskab var kommet i stand på en anden måde end den, at deres koner Dorthe Jespersdatter og Maren Jespersdatter er søstre. Men det er langt mere sandsynligt, at de er søstre, end at de ikke er! Derfor anfægter det mig ikke, at der er mange andre familier med navnet Holst, og jeg kender flere end de nævnte. For der er ingen steder, hvor der er vidnesbyrd om en familiemæssig forbindelse til Knud Pedersen Søltoft og hans kone - eller bare antydning deraf.

Med venlig hilsen. Søren Agersnap
 
Side 1 af 2 1 2 >
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk