hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 1 af 2 1 2 >
Forfatter Anders Jensen, Bassumgaard Snejbjerg
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 21/10/2010 14:10
Anders Jensen, Bassumgaard Snejbjerg

Efter hvad der kan findes om ham forskellige steder på ”nettet” så skulle han have været gift med Margrethe Larsdatter, (født 1703c) og i ægteskabet med hende have fået 2 børn: Mette Andersdatter, (født 1715c) og Jens Andersen, (født 1727c).

Hvis Mette Andersdatter er født i 1715, så kan det næppe være Margrethe Larsdatter der er mor til hende, for på det tidspunkt er hun jo kun 12 år. Mere sandsynligt ville det vel være, om Mette Andersdatter i stedet for var født i 1725.

Mette Andersdatters fødsel/dåb kan selvsagt ikke findes, men da hun døde i 1761 må hendes død – og eventuelle alder ved død – vel kunne findes, men jeg kan desværre ikke finde det.

Hilsen Margit
 
Forfatter RE: Anders Jensen, Bassumgaard Snejbjerg
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 21/10/2010 14:37
Et par ting mere undrer mig.

1. ifølge Sulkjær er Anders Jensen i Bassumgaard allerede i 1713 (værgemål over Tjørring Bro), han kan næppe da have været gift med Margrethe Larsdatter og ugift har han vel heller ikke været?
2. i Skattemandtal Snejbjerg-Tjørring 1743/1744 er nævnt en Lars i Bassumgaard, hvem er han? Margrethes far???

Margit
 
Forfatter RE: Anders Jensen, Bassumgaard Snejbjerg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 21/10/2010 23:16
Margit Louise Jørgensen skrev:
Mette Andersdatters fødsel/dåb kan selvsagt ikke findes, men da hun døde i 1761 må hendes død – og eventuelle alder ved død – vel kunne findes, men jeg kan desværre ikke finde det.

Mette begraves 13 jul 1761 i Snejbjerg, 36 år gammel. Så det lyder rimeligt, at hun er født omkring 1725.
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=47&dir=519-01&size=100

2. i Skattemandtal Snejbjerg-Tjørring 1743/1744 er nævnt en Lars i Bassumgaard, hvem er han? Margrethes far???

Næppe. Lars nævnes sammen med konen, mens Thue har sin svigermoder boende.

1. ifølge Sulkjær er Anders Jensen i Bassumgaard allerede i 1713 (værgemål over Tjørring Bro), han kan næppe da have været gift med Margrethe Larsdatter og ugift har han vel heller ikke været?

En formodning går på, at han har giftet sig ind i gården ved at gifte sig med herredsfoged Jacob Quortrups enke. Anders Jensens første kone har formentlig været en Christensdatter.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 21/10/2010 23:59
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Anders Jensen, Bassumgaard Snejbjerg
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 22/10/2010 15:42
Hej Feldborg

Tak for henvisningen til Mette Andersdatters død/begravelse - og alder

Hilsen Margit
 
Forfatter RE: Anders Jensen, Bassumgaard Snejbjerg
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 23/10/2010 12:31
Hej igen

Jeg er altså endnu ikke helt færdig med at spekulere lidt over Anders Jensen og Bassumgaard.

Så vidt jeg har kunnet finde frem til, så var Bassumgaard oprindelig en helgård med 2 fæstebønder og det se jo da også ud til at der ved Skattemandtal 1743 er 2 fæstebønder: Lars i Bassumgaard og Thue i Bassumgaard.

Vi formoder at Anders Jensen kom i besiddelse af ”fæstet” ved at gifte sig med Herredsfogdens enke, vel omkring 1708 og da hun dør, gifter han sig anden gang med Margrethe Larsdatter, vel omkring 1724, hun må da have været en 20-21 år gammel, nok en hel del yngre end ham.

Desuden formoder vi, at Thue Larsen er kommet i besiddelse af ”fæstet” ved at gifte sig med Anders Jensens datter, Mette, vel omkring 1742, hun må da have været en 17-18 år gammel.

1743-1744 har Anders Jensens anden hustrue, Margrethe Larsdatter, ophold hos svigersønnen Thue Larsen og Anders Jensen er ikke nævnt, han er formodentlig død på dette tidspunkt??

1751 sælges Bassumgaard og det ser ud til, at Thue Larsen da er fæster af/ og køber af det hele, altså begge ”fæster”. (kilde: Jens Bang i Bording).

Min formodning gik derfor på, at hvis Thue´s svigermor, Margrethe Larsdatter, var en datter af den ved Skattemandtal nævnte ”Lars i Bassumgaard” (han må være død før 1750), så kunne det måske forklare, hvorfor Thue Larsen tilsyneladende er ”eneste fæster” i 1751.

Nå, men formodninger er og bliver jo det, de er: formodninger – formoder jeg

Hilsen Margit

 
Forfatter RE: Anders Jensen, Bassumgaard Snejbjerg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 23/10/2010 15:53
Det er længe siden jeg har arbejdet med den familie, og jeg kan se at der er nogle ting jeg ikke har fået opdateret i min egen database. Men jeg kan da godt komme op med nogle flere formodninger. ;-)=)

Nogle steder kaldes Anders Jensen for Anders Nielsen, jeg har også selv haft ham inde som sådan. Hvor mon det stammer fra.?

Man formoder, at Anders Jensen gifter sig med herredsfogedens enke. Hun formodes at være en søster til Peder Christensen i Næstholt og Niels Christensen i Brogaard. (de to sidstnævnte vides med sikkerhed at være brødre). Er de alle tre børn af den tidligere fæster i Bassumgaad?

I 1688 har vi i Bassumgaard Christen Christensen og Anders Christensten og i 1689 har vi Chr. Andersen.

Er Anders Jensen en bror til Christen Jensen og hans søskende i Brogaard (som vel er børn af Jens Christensen nævnt 1678 i Brogaard).?

Vi formoder, at Anders Jensen var gift (sandsynligvis 2den gang) med Margrethe Larsdatter født o. 1703. Allerede Jytte Foldager nævnte dette for mere end 20 år siden, og oplyser også at Margrethe stadig lever i 1787. Men hvor stammer det fra, og hvor skulle Margrethe så være i 1787.?

At Thue gifter sig ind og efterhånden arbejder sig op og bliver ret så velhavende ligger vel helt fast. Men hvad bringer har til Snejbjerg i første omgang - der er jo dog et stykke vej fra Tarp i Sdr. Felding og dertil.

Og ved nærmere eftertanke er jeg iøvrigt også enig i, at Lars i Bassumgaard" må formodes at være Margrethes far.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Anders Jensen, Bassumgaard Snejbjerg
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 23/10/2010 18:35

Tillader mig lige nu når bl.a. Thue og oplysninger fra Nettet er oppe at vende at spørge til Harboe og Klyne familierne med flere om der er nogen det ved, hvem der i tidernes morgen har fundet / tydet alle de opslyninger og historier frem.



MVH Dahl.
 
Forfatter RE: Anders Jensen, Bassumgaard Snejbjerg
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 23/10/2010 18:38
Hej

Margrethe Larsdatter har vi vist her i 1787

Fkt-1787; Herning - Holling Bye; 26;
161; Jens Andersen; m; 60; gift,2; Hosbonde / Bonde og gaardbeboer
162; Kiersten Madsdatter; k; 54; gift,1; hans Kone
163; Berthe Jensdatter; k; 22; ugift; Deres datter
164; Magrette Jensdatter; k; 20; ugift; Deres datter
165; Metcatrine Jensdatter; k; 13; ; Deres datter
166; Søren Pedersen; m; 29; ugift; tjenestekarl
167; Magrette Larsdatter; k; 84; enke,1; mandens moder

At Anders Jensen kunne være en bror til Christen Jensen i Brogaard lyder ikke helt usandsynligt

Margit
 
Forfatter RE: Anders Jensen, Bassumgaard Snejbjerg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 23/10/2010 23:21
ard skrev:
Tillader mig lige nu når bl.a. Thue og oplysninger fra Nettet er oppe at vende at spørge til Harboe og Klyne familierne med flere om der er nogen det ved, hvem der i tidernes morgen har fundet / tydet alle de opslyninger og historier frem.

Det har såvel private som professionelle folk gjort over en lang periode.

De væsentlige kilder er feks. J. Vahl: Slægtebog over Afkommet af Christjern Nielsen, J. Kinch: Ribe Bys Historie og Beskrivelse, Biskop Hegelunds almanakoptegnelser, J. Kinch: Raadmand Anders Sørensen Klyne i Ribe og hans Slægt, osv.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Anders Jensen, Bassumgaard Snejbjerg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 24/10/2010 01:04
Margit Louise Jørgensen skrev:
Margrethe Larsdatter har vi vist her i 1787

Ja, det lyder rimeligt.

Og så tror jeg også godt vi kan regne Jep Voldsgaards kone, Maren Andersdatter, med til Anders Jensens børn. Og der er også en forbindelse til Jens Jensen i Nørgaard i Snejbjerg.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Anders Jensen, Bassumgaard Snejbjerg
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 25/10/2010 16:53
Hej Feldborg

Efter at have gennemgået, hvem der stod fadder til Jens Andersens børn, kan jeg da kun give dig ret i, at Jep Voldsgaars kone, Maren, må være en søster til Mette og Jens, derimod kan jeg ikke finde en forbindelse til Jens Jensen Nørgaard, ved heller ikke rigtig, hvem han er. Oluf Ørskov og hustru er flere gange nævnt som faddere og jeg kan se i Snejbjerg kirkebog, at Jens Andersen også står fadder til Oluf Ørskov´s børn, men det skyldes måske gammelt naboskab/venskab.

Ved FT-1787 kan jeg se, at der er 4 bosteder i Bassumgaard: de 2 gårde, en aftægtsbolig og et ”bosted”, hvor Peder Graversen har lidt opbrudt jord. Dette bosted, har det altid/eller længe været under Bassumgaard – det har nemlig undret mig meget, at da Peder (Christensen) Kragelund i 1752 får en søn døbt, Christen, er hans bopæl Bassumgaard. 1761 er han husmand i StoreØrskov.

Og så er jeg faldet over udtrykket: ”ekstraskatfattig til Bassumgaard”, hvad betyder det? Set her:

Fkt-1787; Snejbjerg - Nør Helstrup bye; 3;
164; Anders Chrensen !!; m; 33; gift,2; hosbonde / bonde, 1 td. hartkorn og skreder [!! Chrestensen]
165; Inger Hansdatter; k; 40; gift,1; kone
166; Christen Andersen; m; 4; ; søn af 2. ægtesk.
167; Karen Andersdatter; k; 79; ; hosbondens faster / nyder almisse, extraskatfattig til Bassumgaard

Hilsen Margit
 
Forfatter RE: Anders Jensen, Bassumgaard Snejbjerg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 25/10/2010 20:16
Margit Louise Jørgensen skrev:
Jens, derimod kan jeg ikke finde en forbindelse til ved heller ikke rigtig, hvem han er.

Jens Jensen Nørgaard gifter sig (anden gang) i 1752 med Johanne Thuesdatter fra Voldsgaad. Jens Jensens, Jep Voldsgaards og Jens Thuesens er hyppige dåbsgæster hos hinanden.

Men jeg mener også der er een eller anden forbindelse fra Jens Jensen selv og til Anders Jensen i Bassumgaard.

Oluf Ørskov har jeg ikke lige styr på.

Jens Andersen i Holing var gift 2 gange:
1.
21 okt 1750 i Herning med Bergitte Holing som jeg kun har set nævnt ved eget 'navn' den ene gang. Hun dør maj 1763, 40 år gammel.

2.
Efter august 1763 med Kirsten Madsdatter (måske i Snejbjerg 16 sep 1763 ??) hun dør 1815.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Anders Jensen, Bassumgaard Snejbjerg
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 26/10/2010 11:48
Hej

Jens Andersens første hustrue, Birgitte, var en Jensdatter – sandsynligvis en datter af Jens Frandsen, født i Holing i 1728, i så fald er alderen 40 år ved død ikke helt korrekt.

81 Birthe Jensdatter i Holing. 30.7.1763, fol.200.
E: Jens Andersen. B: Anne 11, Mette 1.

Forbindelsen til Oluf Ørskov kunne skyldes, at han sandsynligvis er gift med en søster til Birgitte.

Margit
 
Forfatter RE: Anders Jensen, Bassumgaard Snejbjerg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 26/10/2010 14:59
Margit Louise Jørgensen skrev:
Jens Andersens første hustrue, Birgitte, var en Jensdatter – sandsynligvis en datter af Jens Frandsen, født i Holing i 1728, i så fald er alderen 40 år ved død ikke helt korrekt.

Det kunne godt være hende, konfirmeret i 1743 (faderen bor vist i Rind på det tidspunkt).

Den 25 mar 1751 ses Bergite Jensdtr. og mand som faddere hos hendes formodede farbror Chr. Frandsen, de følgende år ses hun flere gange som fadder i Holing. Og det passer jo meget godt med at hun er gift okt 1750 og kommer til at bo i Holing.

Jeg forkastede hende i første omgang fordi jeg et par steder har set hende som gift med Frants Nielsen Orneborg i Rind. Men det må være en fejl, for den Birgitte er af Hollingholt og de bliver først gift i 1762.

2det ægteskab.
Dom. 6 p. Trin. ses Jens Andersens Fæstemø i Holing som fadder i Voldsgaard. Vi ved fra senere at hun hedder Kirsten Madsdatter. 16 sep 1763 vies i Snejbjerg en Jens Andersen og en Kirsten Madsdatter. Det kunne være dem.

Ved de efterfølgende dåb hos Jens Andersen ses Mads Lillelund (Christensen) som fadder. Jeg ved ikke hvor meget man skal lægge i det.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Anders Jensen, Bassumgaard Snejbjerg
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 26/10/2010 18:10
Hej

Mads Christensen Lillelund er jo nok for ung til at kunne være far til Kirsten Madsdatter, men der er åbenbart en anden Mads Christensen i Herning – hvem så siden han er:

12 Niels Madsen i Tjørring. 3.2.1729, fol.56.
E: Margrethe Christensdatter. LV: bror Mads Christensen i Herning. B: Kirsten. Skifte efter første hustru 16.11.1711. B: Mads, Maren, Margrethe, Anne.

Og så skulle det ikke undre mig, om Jens Andersens hustrue, Kirsten Madsdatter, og Jens Thuesens hustrue, Johanne Madsdatter, er søstre, aldersmæssigt kunne det passe fint, født henholdsvis 1731 og 1733 – og ud over navnet Madsdatter har de åbenbart også det tilfælles, at deres ophav ikke sådan lige lader sig finde

Margit
 
Forfatter RE: Anders Jensen, Bassumgaard Snejbjerg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 26/10/2010 21:25
Margit Louise Jørgensen skrev:
men der er åbenbart en anden Mads Christensen i Herning – hvem så siden han er:

Det er jo nok ham her, men ellers ved jeg ikke noget om han.

1728 død 9/5 Mads Christensøns hustru i Herning by
1728 viet 2/11 Mads Christensøn og Karen Christensdtr i Herning by.
1729 født Christen 9/11 Mads Christensøns i Herning by
1729 død 14/12 Mads Christensøns barn i Herning by
1731 født Mette 11/2 Mads Christensøn i Herning by
1737 død 17/2 Mads Christensøns hustru i Herning

Og så skulle det ikke undre mig, om Jens Andersens hustrue, Kirsten Madsdatter, og Jens Thuesens hustrue, Johanne Madsdatter, er søstre, aldersmæssigt kunne det passe fint, født henholdsvis 1731 og 1733 – og ud over navnet Madsdatter har de åbenbart også det tilfælles, at deres ophav ikke sådan lige lader sig finde

Interessant mulighed, ikke bare navnet men også at de begge er viet i Snejbjerg ligner en tanke. Johannes ophav er ikke bare vanskelig med på det nærmeste umulig. Egentlig meget underligt, at hendes navn aldrig er dukket op i een eller anden sammenhæng der kan sige bare lidt om hvor hun kommer fra.

Iøvrigt også underligt, at Jeppe (Nielsen) Voldsgaard hele tre gange i kirkebogen kaldes for Jeppe Thuesen. Det har ført til en teori om, at han kunne være stedbarn af Thue jensen og altså halvbror til Jens Thuesen i Voldsgaard.

En del af denne teori bygger på, at Thue evt. kunne have giftet sig ind i Voldsgaard. Han skulle så have giftet sig med en enke der tidligere havde været gift med en Niels og som var far til Jeppe. Den del af teorien holder dog ikke, Thue var gift med Maren længe før han kom til Voldsgaard.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Anders Jensen, Bassumgaard Snejbjerg
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 28/10/2010 11:39
Hej

Johanne Madsdatter og Kirsten Madsdatter, det kunne måske være dem, der er i Næstholt ved Skattemandtal 1743/44.

Det er i hvert fald det nærmeste, jeg kan komme det

Hilsen Margit
 
Forfatter RE: Anders Jensen, Bassumgaard Snejbjerg
Helle Jul
Medlemmer

Antal indlæg: 40
Bopæl:
Tilmeldt: 20.09.08
Lagt på d. 30/10/2010 15:45
Jeg har med interesse fulgt debatten om Anders Jensen i Bassumgaard, da jeg har flere aner blandt bønderne i Snejbjerg og Tjørring sogne. Bl.a. Niels Christensen Brogaard og Jens Jensen Nørgaard.

Til Feldborg:
Hvis du skulle komme i tanke om noget mere specifikt omkring den omtalte forbindelse mellem Jens Jensen i Nørgaard og Anders Jensen i Bassumgaard, vil jeg meget gerne høre om det.

Hilsen
Helle
 
Forfatter RE: Anders Jensen, Bassumgaard Snejbjerg
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 30/10/2010 17:24
Hej Helle

Hvad har du om Niels Christensen Brogaard - ham har jeg ikke kunnet finde noget om, ud over at han er en bror til Peder Christensen Næstholt

Hilsen Margit
 
Forfatter RE: Anders Jensen, Bassumgaard Snejbjerg
Helle Jul
Medlemmer

Antal indlæg: 40
Bopæl:
Tilmeldt: 20.09.08
Lagt på d. 30/10/2010 20:35
Hej Margit

Medens jeg har siddet og skrevet indlægget, er det gået op for mig, at min Niels Christensen Brogaard sikkert ikke er den samme person, som omtales tidligere i tråden.
Han skulle iflg. notat ved begravelsen være født ca. 1712. Det kan jeg ikke få til at passe med den formodede søster, som skulle være blevet gift 2.den gang omkring 1708.
Det er helt nyt for mig, at han skulle have en bror ved navn Peder Christensen i Næstholt - som jeg derfor intet ved om.

Kortfattet om Niels Christensen Brogaard i Tjørring sogn:
Viet i Gjellerup sogn d. 15. juni 1734; "Niels Christensen af Tiørring Sogn og Maren Nielsdatter Bush" (Busk).
Parret omtales i Skattemandtal for Tjørring sogn januar 1743 som "Niels Broegd. og huustrue".
Børn:
Ca. 1737; Edel (bæremoder ved Ingers dåb 1757), ca. 1745; Anne Marie (konf. 1762), døbt 1. august 1751; Kiersten Marie, døbt 29. september 1754; Maren (sandsynligvis begravet 1773; Maren Brogd. 17 år), døbt 7. august 1757; Inger.
Begravelse:
1772; Niels Brogaard, 60 år
Ved Fkt. 1787 boede enken Maren Nielsdatter hos datteren Anne Marie Nielsdatter og hendes mand Peder (Jensen) Brogaard, som må havde overtaget gården.

Min Jens Jensen Nørgaard er dog den rigtige!

Hilsen
Helle
 
Side 1 af 2 1 2 >
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk