hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 1 af 2 1 2 >
Forfatter Thomas Holtums hustru
Helle Jul
Medlemmer

Antal indlæg: 40
Bopæl:
Tilmeldt: 20.09.08
Lagt på d. 22/08/2009 00:20
For et års tid siden fandt jeg oplysninger på nettet om selvejerbonden Thomas Pedersen fra Holtum i Arnborg sogn - og nu, hvor jeg netop har opdaget, at ikke kun én men to af hans døtre er blandt mine aner, kan jeg selvfølgelig ikke finde den hjemmeside igen.

Ifølge mine meget "skrabede" notater hed hans hustru Karen Rasmusdatter.
Det virker meget troværdigt, at hun skulle være en Rasmusdatter, idet Nicolaj Rasmussen Schivild (Skibbild), som i så fald kunne være hendes bror, stod fadder ved 5 ud af de 6 dåb, jeg har fundet (i perioden 1734-1750).

Som hendes far har jeg noteret: Rasmus NICOLAISEN fra Skibbild, ca. 1665 - ca. 1739. Der ser imidlertid ud til at være en fejl (muligvis begået af mig selv), idet jeg er faldet over følgende skifteuddrag:

Kilde: brejl.dk, Tørrild Herred. Engelsholm skifteprotokol 1722-1737. G 394-15
100 Hans Rasmussen i Lindeballe. 14.11.1736, fol.89B.
E: Else Gydesdatter. LV: søn Peder Mogensen i Rostrup. A: forældre Rasmus HANSEN og hustru Malene Simonsdatter i Skibbild i Arnborg sogn, bror Nikolaj Rasmussen sst.

Hvor stammer oplysningerne om hendes fulde navn og hendes far oprindeligt fra?
(Jeg kan altså ikke finde noget i kirkebogen om det - men kan jo have overset det)

Hvis der er nogen, der ligger inde med yderligere information om familien, vil jeg være meget interesseret.

Mvh.
Helle

PS: Jeg har læst tråden; "Thomas Holtum" fra debatforum 2007.
 
Forfatter RE: Thomas Holtums hustru
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 01/09/2011 11:21
Hej Helle,

der kan bringes lidt lys i sagen om Thomas Pedersen Holtums kone.
Navnet Karen Nielsdatter er fra en begravelse i Holtum 1774 (kun i
degnens kirkebog), nemlig Karen Nielsdatter, 62 år. Det kunne
antages, at hun er Thomas kone.


Formodede sammenhænge:
Niels Pedersen Holtum †1739 Holtum.
Gift 1. kendte gang med NN †1734.
Formodede børn:
...Michel Nielsen †1757, overtager fødegården i Holtum.
...Karen Nielsdatter *1712c Holtum †1774 Holtum gift med Thomas Pedersen Holtum *1703c †1772? Holtum.
...Maren Nielsdatter †1737 Skibbild, Arnborg gift med Nikolaj Rasmussen
*1687c †1760 Skibbild, gift 2. gang med Maren †1740 Skibbild, 3. gang
kone NN i skattelisten 1743. Da Maren og Karen er formodede søstre er det en
grund til at Nikolaj er fadder så tit i Holtum, desuden er de en slags naboer.
(I 1734 da Thomas får Mette døbt bæres hun af konens søster, vel Maren).

En Thomas Holtum blev begravet 1751, men i 1753 får Thomas Holtum en
søn Peder (navnet kan kun læses i degnens kirkebog). Begravelsen 1772 kun i
degnens kirkebog er:
Anno 1773 den Nye Kierche Aar d: 1 første Syndag J Aven døde thomas Pedersen i Holtdom udi hans alder 69.

Dette er kirkeåret 1773, altså i november 1772.

Du stammer fra to af hendes døtre.
Kunne du skrive lidt om hvor og hvem de blev gift med og årstal?

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk

Redigeret af vms d. 01/09/2011 13:03
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Thomas Holtums hustru
Helle Jul
Medlemmer

Antal indlæg: 40
Bopæl:
Tilmeldt: 20.09.08
Lagt på d. 01/09/2011 23:50
Hej Villy
Tak for de MEGET interesante oplysninger.

Mine forbindelser til Holtum-familien går via:

JOHANNE THOMASDATTER:
Døbt 26. august 1736 Arnborg sogn.
Død 26. oktober 1803 Bukkær, Assing sogn.
Gift ca. 1762 med Jens Christensen Vallerbæk, som d. 18. februar samme år fik underskrevet et fæstebrev på præstens "Annexgaard i Boekiær, Vestergaard kaldet". Født ca. 1723. Hans oprindelse er ukendt. Jens Vallerbæk døde d. 25. maj 1800 i Bukkær, Assing sogn.

MARGRETHE THOMASDATTER:
Født 1745 Arnborg sogn.
Død 7. marts 1783 Øvig, Skarrild sogn.
Gift 27. maj 1776 i Arnborg Kirke med enkemanden Jens Nielsen Øvig, selvejergårdmand på gården Øvig i Skarrild sogn. Født 1734, søn af Niels Nielsen Øvig og Johanne Pedersdatter af Øvig i Skarrild sogn. Død 1781.
Gift ? 1781, med ungkarl Peder Christensen Sandfeldt (som du (Villy) sikkert allerede ved en del om).
Kilde: brejl.dk, Lundenæs og Bøvling amter Skifteprotokol 1780-1788 B 8 - 1083
791 Margrethe Thomasdatter i Øvig i Skarrild sogn. 2.6.1783, fol.178.
E: Peder Christensen. Første ægteskab med Jens Nielsen, skifte 6.6.1781 lbnr.725. B: Kirsten 6. FM: farbror Peder Nielsen i Hesselvig i Skarrild sogn. Jens Nielsens første ægteskab med Kirsten Christensdatter, skifte 21.6.1775 lbnr.552. Arv til B: Niels, Christen.

Formodningen om, at Thomas Pedersen Holtums hustru hed Karen Nielsdatter, synes jeg, lyder meget logisk, idet parrets første (kendte) søn fra 1742 jo kom til at hedde; Niels.
Desuden blev Jens Vallerbæks og Johanne Thomasdatters datter nr. 2 fra 1766 døbt; Karen.

Forbindelsen til Niels Pedersen Holtum virker også meget troværdig. Især fordi Michel Holtums Hustru var bæremoder ved Johanne Thomasdatters dåb i 1736 (Jeg ved dog slet ikke nok om emnet til at kunne komme med en kompetent vurdering).

Jeg havde overset sønnen Peders dåb, men kendte godt til hans eksistens, idet han figurer på fadderlisten ved dåben af et barn af Jens Walderbeck og Johanne Thomasdatter i 1776 (Kb. Sønder Felding/Assing sogn 1775 - 1796, AO opslag 7): Peder Thomasen Holtum.
- derfor tror jeg også mest på, at det korrekte dødsår for Thomas Pedersen Holtum er 1772.

På fadderlisterne i Vallerbæk-familiens ses også: 1766; Niels Thomsen Holtum, 1774; Mette Thomasdatter af Holtum, 1780; Margrethe Thomasdatter af Ødevig i Scharrild.

Iøvrigt er jeg temmelig sikker på, at yderligere en datter af Thomas Holtum kom til at bo i Assing sogn (desværre var jeg så uheldig at miste samtlige mine Øvig- og Holtum-data, som jeg sidenhen kun delvist har rekonstrueret).
- hvis jeg finder frem til lidt mere om det inden for de nærmeste dage, vender jeg tilbage.

Venlig hilsen
Helle
 
Forfatter RE: Thomas Holtums hustru
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 02/09/2011 00:37
Jens Christensen Vallerbæk formodes jo at stamme fra Karup. Er du stødt på noget, der kan be- eller afkræfte den formodning.?

Det er ikke den Jens der er døbt 24. Juni 1728 som (tvilling)søn af Christen Jensen i Vallerbæk, han dør et par måneder senere..


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Thomas Holtums hustru
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 02/09/2011 12:35
Hej Helle,

mange tak for Bukkær, Assing og Øvig, Skarrild.
Og for de 4-5 indicier mere, der taler for at Karen, Maren og Michel
er børn af Niels Pedersen og gift i Holtum og Skibbild. Jeg holder
det for nogenlunde afsikret efterhånden.

Denne Peder Christensen Sandfeld, som du nævner gift 1781 i
Skarrild med enken Margrethe Thomasdatter, var mig ikke bekendt.
Jeg har udarbejdet Lille- og Store Sandfeld, men ikke endnu
Sandfeld-Bjerre, hvor han må komme fra. Fra 1670 - 1763 ses
der en tre til fire generationer Christen Christensen, som ikke kan
adskilles fra hinanden. Den sidste Christen Christensen †1763-73
har mindst to sønner Christen *1761, der føres som rømt i lægsrullen
1789 og denne Peder *1751c, som det ser ud.

I en anden tråd, som du nævner ovenfor:

http://hammerum-herred.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=392

har Margit Louise Jørgensen nævnt at Sulkjær s. 113 i "Arnborg Sogn" gik
galt i efternavnene i Holtum. Jeg bringer det ind her for at have det samlet
på et sted. Sulkjær:

Holtum tilhørte i 1683 Lyngholm, men i 1709 ejede Viceprovst Mourits Høyer den ene Halvpart af Holtum; som han det Aar solgte til Jens Nielsen i Skærlund. I 1731 køber Jens Nielsen en Part af den anden halve Holtum af Claus Cordsen, Borger og Handelsmand i Horsens; 1733 og 1741 udsteder han Pantebreve til samme Claus Cordsen, som altsaa har Prioritet i denne Gaardpart, som kun er en mindre Del af Ø. Holtum. Denne Gaardpart bebos af Mikkel Nielsen. I 1743 sættes Selvejer Thomas Holtum i Skat og skal betale 5 Rd. 16 . Sk. — Hans Formue sattes til 130 Rd . Hans Husfolk er en Pige og „en fattig Dreng” (som slipper for Skat). — I 1691 nævnes Niels Pedersen i Holtum som Kirkeværge. Han dør 1739. En rimelig Forklaring paa Forholdene vilde det være at antage, at Jens Nielsen, Mikkel Nielsen og Thomas Holtum er hans Børn; men helt bevises kan det jo ikke.

Margit påpeger at Thomas Holtum hedder Pedersen og således ikke
kan være søn af Niels Pedersen i Holtum.
Jens Nielsen Skærlund er født i Vrads Sogn og kom til Skærlund, Brande ca. 1688
og blev rig - han kan følges i Skanderborg Rytterdistrikt. Han er ikke i familie
med nogen i Holtum Arnborg. Hans bror Rasmus Nielsen Skærlund er ikke
populær i Hammerum herred, se:

http://www.hammerum-herred.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=1547 mod enden af tråden.

Sulkjær ser ud til at gå ud fra at det er Niels Pedersens gård, som Thomas
Holtum overtager, men der er den anden gård, som sønnen Michel Nielsen
overtager. Thomas Holtum har selv tjent sine penge og købt gården.
Man kan vist ikke sige at Sulkjær var på tynd is her, der var slet ingen is.

Holtum 1683 er stor med 9 tønder hartkorn og har tre fæstere.

Thomas Pedersen Holtums datter Mette er muligvis her:
Fkt-1801; Arnborg - Grene ; 24;
110; Anders Christensen; m; 49 år; gift,1; Huusbond / Bonde og Gaardbeboer, ejer af halve Arnborg Kirke
111; Mette Thomasdatter; k; 68 år; gift,2; Hans kone
112; Thomas Povlsen; m; 32 år; ugift; Konens søn af 1. ægteskab
113; Karen Povlsdatter; k; 29 år; ugift; Konens datter af 1. ægteskab
114; Maren Povlsdatter; k; 16 år; ugift; Tjenestepige


Venlig Hilsen
Villy

Redigeret af vms d. 02/09/2011 14:40
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Thomas Holtums hustru
Helle Jul
Medlemmer

Antal indlæg: 40
Bopæl:
Tilmeldt: 20.09.08
Lagt på d. 02/09/2011 21:59
Til Villy
Tak for din udredning om beboerne i Holtum.
Jeg har endnu ikke haft tid til at undersøge Kb. Assing sogn igen. Det sker nok i løbet af weekenden. Mener iøvrigt du har ret m.h.t.Thomas Holtums datter Mette.

Her er en lille oplysning til dit måske fremtidige arbejde. Der findes et skifte efter Peder Christensen Sandfeld (som han kaldes ved vielsen med Margrethe Thomasdatter) - og det ser ud til, at hans far faktisk hed Christen Christensen:

Kilde: brejl.dk
Lundenæs og Bøvling amter, Skifteprotokol, 1787-1801, B8 - 1085
1288 Peder Christensen i Øvig i Skarrild sogn. 11.11.1793, fol.228.
E: Mette Cathrine Børgesdatter. LV: Christen Mikkelsen i Togsvig. B: Jens 9, Christen 6, Peder 14 dage. FM: farbror Jens Christensen Hesselvig i Agerskov i Gjellerup sogn, fasters mand Peder Nielsen Hesselvig. Første ægteskab med Margrethe Thomasdatter, skifte 2.6.1783 lbnr.791. Arv til afdødes stedbørn: Niels Jensen, Jens Jensen, Kirsten Jensdatter.


Til Arne.
Vedr. Jens Christensen Vallerbæks oprindelse:
Det eneste, jeg med sikkerhed ved om Jens Christensen Vallerbæks familieforhold, er, at han havde en bror ved navn Christen, som døde i Hodsager sogn i 1801. Det lykkedes mig ikke at finde hans begravelse i kirkebogen, og skifteuddraget er ikke nogen hjælp. Jeg mener også, at jeg ledte efter ham i Fkt. 1787 - men intet fandt.

Kilde: Brejl.dk
Lundenæs og Bøvling amter. Skifteprotokol.
Hammerum og Ginding Herreder. 1794-1805. B8 - 1097
1826 Christen Vallerbæk i Ommosegård i [Hodsager] sogn. 10.12.1801. IX, fol.28.
A: 1) bror Jens Christensen i Bukkær i Assing sogn, død. 6B: Christen i Bukkær, Margrethe 30, Anne 28, Karen 26, Johanne 20, Maren g.m. Morten Madsen i Skjern.

Jeg har ikke kunnet finde Jens og Christens dåb i Karup sogn og er kommet til den konklusion, at det IKKE var der, de blev døbt.
Fadderne til Jens Christensen Vallerbæks børn er næsten udelukkende Bukkær-folk og hustruens familie. Så sent som for 3-4 dage siden var jeg inde på wadschier.dk og rodede lidt rundt for at lære noget om de forskellige typer kilder - og fandt faktisk det affotograferede fæstebrev fra 1762. Så vidt jeg kunne se, står der heller ikke noget der.

Det var en lang tale om absolut ingenting. Jeg aner desværre ikke, hvor Vallerbæk-brødrene stammede fra. Hvis nogen ligger inde med informationer (eller ideer til søgemuligheder), vil jeg gerne høre om det.

Venlig hilsen
Helle

Redigeret af Helle Jul d. 02/09/2011 22:06
 
Forfatter RE: Thomas Holtums hustru
Erna
Medlemmer

Antal indlæg: 276
Bopæl:
Tilmeldt: 08.08.05
Lagt på d. 03/09/2011 19:01
Hej Helle og Villy!

I opklaringsarbejdet med Holtum-slægten håber vi at kunne tilføre nogle brikker til puslespillet.

Det er et lidt langt indlæg, men I må plukke det I nu kan bruge.

Vi håber I eller andre kan tilføre mere eller rette eventuelle fejl.

Hermed følger er redigeret udskrift fra vores database:
Første Generation

1. Niels Pedersen, * ca 1665 (søn af Peder Jensen og Ukendt), † 1739 i Arnborg, reference Kirkeværge i 1699, reference Holtum.

Borris Kirkebog (afskrift):
1704 - 22. april, trolofede ieg Johanne Vindelboe til Niels Pedersen af Holtum.
1704 - Skt. Hansdag, d. 24. juni, copulerede ieg Niels Pedersen Holtum til Johanne Thomasdatter Vindelboe.

Han blev gift med (1) Christensdatter. Christensdatter: En søster var Karen Christensdatter som fra 1713 ejede Brandholm i Brande.

Børn:
2. i. Maren Nielsdatter.
ii. Mikkel Nielsen, * i Holtum, Arnborg, † mar 1755 i Arnborg, reference Holtum.
iii. Jens Nielsen, * i Holtum, Arnborg, † 1741, reference Skjærlund. Fik sammen med broderen Christen Adserbøl skøde på gården Brandholm i Brande af derer moster Karen Christensdatter som testamente. De solgte Brandholm til en købmand i Horsens, Claus Cordsen (1731). Denne døde 1740 og Jens Nielsen overtog igen Brandholm. Gården blev sat på auktion efter Jens Nielsens død 1741.
iv. Christen Nielsen, * i Holtum, Arnborg, reference Adserbøl.

Han blev gift med Maren Jensdatter, * i Flø, Brande (datter af Jens og Ane Pedersdatter), reference Flø ?.


Han blev gift med (2) Johanne Thomasdatter, 24 jun 1704 i Borris, * i Borris (datter af Thomas Jensen), † jun 1734 i Holtum, Arnborg, begravet 11 jun 1734 på Arnborg Kirkegård, reference Vindelboe.

Børn:
3. v. Karen Nielsdatter * ca 1712.


Anden Generation

2. Maren Nielsdatter, * i Holtum, Arnborg, † 1737 i Skibbild, Arnborg, begravet 02 jul 1737 på Arnborg Kirkegård, reference Holtum. Det vides ikke om hun er af første eller af andet ægteskab.

Hun blev gift med Nicolai Rasmussen, * ca 1688 i Skibbild, Arnborg (søn af Rasmus Hansen og Malene Simonsdatter), † 15 feb 1760 i Skibbild, Arnborg, begravet 1760 på Arnborg Kirkegård, reference Skivild.

Nicolai Rasmussen var vist nok gift 3 gange


3. Karen Nielsdatter, * ca 1712 i Holtum, Arnborg, † 24 jan 1774 i Holtum, Arnborg, begravet jan 1774 på Arnborg Kirkegård, reference Skivild.

Hun blev gift med Thomas Pedersen, * ca 1704 (måske søn af Peder Troelsen af Store Sandfelt), † 29 nov 1772 i Holtum, Arnborg, begravet dec 1772 på Arnborg Kirkegård, reference Holtum.

Børn:
4. i. Mette Thomasdatter * 1734.
5. ii. Johanne Thomasdatter * 1736.
6. iii. Maren Thomasdatter * 1739.
7. iv. Niels Thomsen * 1742.
8. v. Margrethe Thomasdatter * 1745.
vi. Karen Thomasdatter, * 1750 i Holtum, Arnborg, døbt 24 jun 1750 i Arnborg Kirke, † 29 dec 1750 i Holtum, Arnborg, begravet 05 jan 1751 på Arnborg Kirkegårde, reference Holtum.
vii. Peder Thomsen, * 1753 i Holtum, Arnborg, døbt 07 apr 1753 i Arnborg Kirke.


Tredje Generation

4. Mette Thomasdatter, * 1734 i Holtum, Arnborg, døbt 04 jan 1734 i Arnborg Kirke, † 14 apr 1806 i Grene, Arnborg, reference Holtum. Arnborg Kirkebog:
1734 døbt 4 Jan (nok født Dec 1733) Thomas Holtums barn nafnlig Mette hands Kones søster bar det. Faddere: Nicolaj Rasmussen, Hans Green, Jens Michelsen og Hustru.

Hun blev gift med (1) Pouel Nielsen, * 1728, † 08 mar 1780 i Hesselvig, Skarrild, begravet 15 mar 1780 på Skarrild Kirkegård, reference Hesselvig. Pouel: Skarrild Kirkebog (Præstens):
1780 beg. 15 Marts Poul Nielsen af Hesselvig døde d. 8 ejusd: 52 år 4 uger ....... 4.

Skarrild Kirkebog (Degneeksemplar):
1780 død 10 Marsi Povel Nielsen udi Hesselvig hans alder 52.

Børn:
i. Mette Poulsdatter, * 1763 i Hesselvig, Skarrild, døbt 02 jul 1763 i Skarrild Kirke.
Skarrild Kirkebog (Degneeksemplar):
1763 På Maria Besøgelsesdag da blev Pouel Hesselvigs barn døbt Mette. Hans Broderkone bard dend. Fadderne: Hans Broder og Niels Thomesen, Jørgen Hesselvig, Christen Sandfuld, Kone og Datter.
ii. Niels Poulsen, * 1767 i ? Arnborg, † 15 maj 1836, reference Egebjerghus - Arnborg.

Han blev gift med Ane Christensdatter, * 1790 i Arnborg (datter af Christen Pedersen og Margrethe Pedersdatter), † 26 maj 1862 i Arnborg.

ii. Thomas Poulsen, * 1770 i Hesselvig, Skarrild, døbt 29 maj 1770 i Skarrild Kirke.
Skarrild Kirkebog (Degneeksemplar):
1770 d. 29 Maj blev Povel Nielsens barn udi Hesselvig døbt Thomas og hans Kones Søster bar dend. Fadderne: Niels Ronnum og Jens Ødvig, Niels Thommassen, Peder Ronnums Kone og Niels Christensens Kone, Degnedatter.

Han blev gift med Else Jacobsdatter, * 1774 i Øster Kirkegaard, Arnborg (datter af Jacob Christensen og Maren Christensdatter).

iv. Karen Poulsdatter, * 1773 i Hesselvig, Skarrild, døbt 26 sep 1773 i Skarrild Kirke, † før 1845 i Arnborg. ’
Skarrild Kirkebog (Præstens):
1773 16 ef. trin. (26 September) Povel Hesselvig hans barn døbt Karen og Mette Nielsdatter bar dend. Fadd: Peder Ødvig og Maren Christensdatter, Jens Techilsen, Niels Holtdom og (søster) ?.

Skarrild Kirkebog (Hegelahr):
1773 Dom. 16 post. trin. Povel Hesselvigs barn døbt Karen. Mette Nielsdatter bar det. Fadd: Peder Ødevig, Maren Christensdatter, Niels Holtum og Syster.

Hun blev gift med Christen Jacobsen, * 16 jun 1776 i Annexgaarden, Øster Kirkegaard, Arnborg (søn af Jacob Christensen og Maren Christensdatter), † 1851, reference Kjærk - Toudal.

Hun blev gift med (2) Anders Christensen, 05 jun 1781 i Skarrild Kirke, * 1751 i Elkjær, Skarrild (søn af Christen Elkjær og Ukendt), døbt 01 jan 1752 i Skarrild Kirke, reference Elkjær.

Husstand: Ringkøbing, Hammerum, Arnborg, 1787, 2, Green,
Kildenavn, Alder, Civilstand, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse, Kildefødested, Stilling i husstanden, Amt, Herred, Sogn, Kilde, Kildestednavn, Nr. ægteskab, Kommentar, Antal familier/hus, Trossamfund, Handicaps, Køn, Født kildedato, Fødeår
Anders Christensen, 36 år, Gift, Fæstebonde, 2, , , Mand, , , , , Green, 1, , , , , M, ,
Mette Thomasdatter, 54 år, Gift, , 2, , , Hans kone, , , , , Green, 2, , , , , K, ,
Mette Poulsdatter, 25 år, Ugift, , 2, , , Konens datter af 1. ægteskab, , , , , Green, , , , , , K, ,
Karen Poulsdatter, 14 år, Ugift, , 2, , , Konens datter af 1. ægteskab, , , , , Green, , , , , , K, ,

5. Johanne Thomasdatter, * 1736 i Holtum, Arnborg, døbt 26 aug 1736 i Arnborg Kirke, † 26 okt 1803 i Annexgaard Vestergaard, Bukkjær, Assing, begravet 04 nov 1803 på Assing Kirkegård, reference Holtum, Vallerbæk.

Hun blev gift med Jens Christensen, 1762 i Assing Kirke ?, * ca 1724 i ?, † 25 maj 1800 i Annexgaard Vestergaard, Bukkjær, Assing, begravet 31 maj 1800 på Assing Kirkegård, reference Vallerbæk - Walderbech.
Vallerbæk er et områdenavn fra Karup??
I Bording sogn ses tilnavnet Vallerbæk en hel del, så han og broderen Christen er måske født i Bording, men der starter kirkebogen først i 1763

Børn:
i. Margrethe Jensdatter, * 1763 i Annexgaard Vestergaard, Bukkjær, Assing, døbt 27 feb 1763 i Assing Kirke, konfirmeret 07 apr 1782 i Sønder Felding Kirke, † 06 jan 1837 i Bukkjær, Assing, begravet 15 jan 1837 på Assing Kirkegård, reference Vallerbæk.
ii. Karen Jensdatter, * 1766 i Assing, døbt 07 sep 1766 i Assing Kirke, † 28 jun 1845 i Skjern, begravet 06 jul 1845 på Skjern Kirkegård.

iii. Ane Jensdatter, * 12 mar 1770 i Annexgaard Vestergaard, Bukkjær, Assing, hjemmedøbt 14 mar 1770 i Annexgaard Vestergaard, Bukkjær, Assing, døbt 18 mar 1770 i Assing Kirke, † 18 jun 1828 i Over Kirkegaard, Assing, begravet jun 1828 på Assing Kirkegård, reference Vallerbæk.

Hun blev gift med Niels Christensen, 13 nov 1803 i Assing Kirke, * 24 jun 1772 i Fiskbæk, Nørre Vium (søn af Christen Nielsen og Sidsel Simonsdatter), døbt 28 jun 1772 i Nørre Vium Kirke, † 1827 i Over Kirkegaard, Assing, begravet 1827 i Assing, reference Kjærk.

Ved vielsen står han som værende af Olling.

iv. Maren Jensdatter, * 13 maj 1774 i Annexgaard Vestergaard, Bukkjær, Assing, døbt 15 maj 1774 i Assing Kirke, † 26 maj 1827 i Skjern, begravet 31 maj 1827 på Skjern Kirkegård, reference Vallerbæk.

Hun blev gift med Morten Madsen, * ca 1772, † 08 jan 1828 i Skjern, begravet 16 jan 1828 på Skjern Kirkegård, reference Hjort - Tømmermand.

v. Kresten Jensen, * 1776 i Annexgaard Vestergaard, Bukkjær, Assing, døbt 10 nov 1776 i Assing, † 1851 i Bukkjær, Assing, begravet 1851 på Assing Kirkegård, reference Vallerbæk.

Han blev gift med Sidsel Jacobsdatter, 02 okt 1808 i Assing Kirke, * 16 okt 1789 i Hvedde, Assing (datter af Jacob Pedersen og Kirsten Pedersdatter), døbt 18 okt 1789 i Hvedde, Assing, døbt 25 okt 1789 i Assing Kirke, † 22 aug 1856 i Assing, begravet 31 aug 1856 på Assing Kirkegård, reference Hvedde.
Note: Sidsel Jacobsdatter blev gift 2.gang med Ib Pedersen, Heesgaard

vi. Johanne Jensdatter, * 1780 i Annexgaard Vestergaard, Bukkjær, Assing, reference Vallerbæk.

Hun blev gift med Lars Christensen, 29 okt 1809 i Assing Kirke.
.

6. Maren Thomasdatter, * 1739 i Holtum, Arnborg, døbt 12 jun 1739 i Arnborg Kirke, † 25 aug 1822 i Bukkjær, Assing.

Hun blev gift med (1) Søren Christensen, 1765, * ca 1737 i Assing (søn af Christen Nielsen), † 05 feb 1782 i Bukkjær, Assing, begravet 13 feb 1782 på Assing Kirkegård.

Børn:
i. Magrethe Sørensdatter, * 11 jan 1768 i Bukkjær, Assing, døbt 17 jan 1768 i Assing Kirke, † 27 aug 1830 i Bukkjær, Assing, begravet 05 sep 1830 på Assing Kirkegård.

Hun blev gift med Christen Christensen, 14 okt 1796 i Rind Kirke, * ca 1764, † 11 feb 1838 i Bukkjær, Assing, begravet 25 feb 1838 på Assing Kirkegård, reference Holt. Christen: Rind Kirkebog (afskrift):
1796 - Trolovede 1796 - 26/1 Chr. Christensen i Holte og Magrethe Sørensdtr. i V. Høgild
1796 - Viede 1796 - 14/10 Chr. Christensen Holte og Magrethe Sørensdtr. i V. Høgild

ii. Karen Sørensdatter, * 13 mar 1771 i Bukkjær, Assing, døbt 17 mar 1771 i Assing Kirke, † 10 nar 1859 i Paarup, Assing, begravet 20 mar 1859 på Assing Kirkegård. Assing Kirkebog (afskrift):
1771 - Paa 5. S. i Fasten 1771 blev Søren Christensens Pigebarn som d 13. Marti var født i Boekier døbt i Assing K. med nafn Karen. Fad: Magrethe Thomasd. af Holtum bar Barnet, Johanne Thomasd. af Boekier, Cort Lauridsøn ibid., Jens Thuesøn ibid. , Niels Thomasøn Ungkarl af Holtum.

Hun blev gift med Lars Christensen, 30 okt 1803 i Assing Kirke, * 1775 i Døvling, Skarrild (søn af Christen Pedersen og Anne Larsdatter), hjemmedøbt 1775 i Døvling, Skarrild, døbt 15 jan 1775 i Skarrild Kirke, † 02 jun 1820 i Paarup Meldgaard, Assing, begravet 11 jun 1820 på Assing Kirkegård, reference Døvling - Las.

iii. Christen Sørensen, * 19 dec 1774 i Bukkjær, Assing, døbt 26 dec 1774 i Assing, † 19 jan 1854 i Astrup, Faster. Se Slægten fra Astrupgaard

Han blev gift med Mette Jacobsdatter, 30 mar 1806, * 1783 i Astrup, Faster (datter af Jacob Pedersen og Karen Pedersdatter), døbt 20 mar 1783, † 25 jan 1854 i Astrup, Faster.

iv. Anne Sørensdatter, * 08 maj 1777 i Bukkjær, Assing, døbt 19 maj 1777 i Assing Kirke.

Hun blev gift med Eske (Esche) Christensen, 1809 i Sønder Felding opslag 67, * 15 dec 1778 i Gaarsdal, Borris (søn af Christen (Eschesen) Eskesen og Maren Thygesdatter).

v. Mette Sørensdatter, * 16 jun 1780 i Bukkjær, Assing, hjemmedøbt jun 1780 i Bukkjær, Assing, døbt 26 jun 1780 i Assing Kirke, † 27 jun 1831 i Bjødstrup Mark, Gjellerup, begravet 03 jul 1831 på Gjellerup Kirkegård.

Hun blev gift med Peder Jensen, 23 sep 1804 i Assing Kirke, * ca 1780 i Borris, reference Klink.

Hun blev gift med (2) Søren Jensen, 15 sep 1782 i Assing Kirke, * 04 jul 1757 (søn af Jens Ostersen og Johanne Sørensdatter), † 31 mar 1825 i Bukkjær, Assing.
Assing Kirkebog (afskrift):
1782 - Anno 1782 d 4 April blev Boekier-Enken Maren ThomasDatter trolovet med .. Ungkarl af Birkebech i Arnborg Sogn Søren Jensen og copuleret i Assing d. 15 September 1782

7. Niels Thomsen, * 1742 i Holtum, Arnborg, døbt 20 maj 1742 i Arnborg Kirke, † 14 maj 1787 i Holtum, Arnborg, reference Holtum.

Han blev gift med Maren Pedersdatter, * ca 1752 i Hundshoved, Nørre Snede ? (datter af Peder Nielsen og Karen Rasmusdatter), † 27 jan 1839 i Holtum, Arnborg, begravet 03 feb 1839 på Arnborg Kirkegård.

Børn:
i. Thomas Nielsen, * 1776 i Holtum, Arnborg, reference Holtum.

Han blev gift med Karen Jacobsdatter, 06 aug1805 i Give Kirke, * 01 okt 1786 i Øster Kirkegaard, Arnborg (datter af Jacob Christensen og Maren Christensdatter), † i Give.

ii. Peder Nielsen, * 1779 i Holtum, Arnborg, reference Holtum.
iii. Karen Nielsdatter, * 1782 i Holtum, Arnborg, hjemmedøbt 08 jan 1782 i Holtum, Arnborg, døbt 24 feb 1782 i Arnborg Kirke.
iv. Niels Nielsen, * 1784 i Holtum, Arnborg, hjemmedøbt 06 feb 1784 i Holtum, Arnborg, døbt 11 apr 1784 i Arnborg Kirke, † 1838 i Holtum, Arnborg, begravet 1838 i Arnborg, reference Holtum. Overtog 1812 Vester Holtum i Arnborg.
v. Karen Nielsdatter, * 1786 i Holtum, Arnborg, hjemmedøbt 06 aug 1786 i Holtum, Arnborg, døbt 24 sep 1786 i Arnborg Kirke, † 18 mar 1820 i Holtum, Arnborg, begravet 24 mar 1820 på Arnborg Kirkegård.

8. Margrethe Thomasdatter, * 1745 i Holtum, Arnborg, døbt 20 jun 1745 i Arnborg Kirke, † 07 mar 1783 i Øvig, Skarrild, begravet 15 mar 1783 i Skarrild, reference Holtum.

Hentet ved Erik Brejl:
Lundenæs og Bøvling amter Skifteprotokol 1780-1788 B 8 - 1083
791 Margrethe Thomasdatter i Øvig i Skarrild sogn. 2.6.1783, fol.178.
E: Peder Christensen. Første ægteskab med Jens Nielsen, skifte 6.6.1781 lbnr.725. B: Kirsten 6. FM: farbror Peder Nielsen i Hesselvig i Skarrild sogn. Jens Nielsens første ægteskab med Kirsten Christensdatter, skifte 21.6.1775 lbnr.552. Arv til B: Niels, Christen.

Hun blev gift med (1) Jens Nielsen, 27 maj 1776 i Arnborg, * 1734 i Øvig, Skarrild (søn af Niels Nielsen og Johanne Pedersdatter), † 1781 i Øvig, Skarrild, begravet 09 apr 1781 på Skarrild Kirkegård, reference Ødevig.

Hentet ved Erik Brejl:
Lundenæs og Bøvling amter Skifteprotokol 1774-1781 B 8 - 1082
725 Jens Nielsen i Øvig i Skarrild sogn. 6.6.1781, fol.707.
E: Margrethe Thomasdatter. LV: Oluf Minds i Skarrild. B: Kirsten 4. FM: Niels Thomsen Holtum i Skarrild sogn. Første ægteskab med Kirsten Christensdatter, skifte 21.6.1775 lbnr.552. B: Niels 14, Christen 12, Johanne Marie, der døde. FM: Peder Nielsen Hesselvig, Christen Mikkelsen Toksvig.

Note: Jens Nielsen Øvig gift 1 gang med Kirsten Christensdatter, Toxvig

Børn:
i. Kirsten Jensdatter, * 1777 i Øvig, Skarrild, hjemmedøbt 03 mar 1777 i Øvig, Skarrild, døbt 09 mar 1777 i Skarrild Kirke, † 07 jan 1843 i Nørre Grene, Skarrild, begravet 14 jan 1843 på Skarrild Kirkegård, reference Øvig.

Hun blev gift med Søren Mikkelsen, 26 dec 1800 i Skarrild Kirke, * 1775 i Snejbjerg (søn af Mikkel Andersen og Dorthe Sørensdatter), døbt 05 mar 1775 i Snejbjerg Kirke, † 12 feb 1857 i Nørre Grene, Skarrild, begravet 19 feb 1857 på Skarrild Kirkegård, reference Green.

ii. Thomas Jensen, * 1780 i Øvig, Skarrild, hjemmedøbt 17 feb 1780 i Øvig, Skarrild, døbt 20 feb 1780 i Skarrild Kirke, † 1780 i Øvig, Skarrild, begravet 27 feb 1780 på Skarrild Kirkegård, reference Øvig.

Hun blev gift med (2) Peder Christensen, 23 okt 1781 i ? Skarrild, * ca 1752 i ? (søn af Christen Pedersen Hesselvig og Anne Christensdatter), † 22 feb 1793 i Øvig, Skarrild, begravet 27 feb 1793 i Skarrild, reference Sandfelt – Hesselvig. Peder: Snejbjerg Kirkebog:
1783 - Copulerede - 15de Juli Peder Øvig og Mette Cathrine Byrgesdatter af Præsteg.

Hentet ved Erik Brejl:
Lundenæs og Bøvling amter Skifteprotokol 1787-1801 B 8 - 1085
1288 Peder Christensen i Øvig i Skarrild sogn. 11.11.1793, fol.228.
E: Mette Cathrine Børgesdatter. LV: Christen Mikkelsen i Togsvig. B: Jens 9, Christen 6, Peder 14 dage. FM: farbror Jens Christensen Hesselvig i Agerskov i Gjellerup sogn, fasters mand Peder Nielsen Hesselvig. Første ægteskab med Margrethe Thomasdatter, skifte 2.6.1783 lbnr.791. Arv til afdødes stedbørn: Niels Jensen, Jens Jensen, Kirsten Jensdatter.


Til jeres orientering så er det ikke Thomas Holtum der dør 1751, men derimod hans datter Karen (født 1750), det kan ses i degnens kirkebog 1739-1774 opslag 113.


Med venilg hilsen

Harry og Erna
Kolding
 
Forfatter RE: Thomas Holtums hustru
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 03/09/2011 22:46
Hej Erna og Harry,

mange, mange tak for jeres store arbejde og mange personer og
slægtsforhold. Det vil tage lidt tid at arbejde dem igennem.

Jeg ville tro Johanne Vendelbo er Niels Pedersens 2. kone.
Grund: Michel Nielsen har i 1734 i kirkebogen en voksen datter
Johanne som bærer. Hun må være mindst 16, hvilket giver født 1718,
så skulle Michel få børn 14 år gammel. Desuden går Michel på
aftægt i 1739, da datteren gifter sig med Peder Jørgensen den Yngre
af Sandfeld. Hvis han var født efter 1704, ville han kun være 35 i
1739.
Thomas Pedersen i Holtum (født 1703c) ser ikke ud til at være søn af Peder Troelsen
i Store Sandfeld, som er enkemand 1687. Hans to sønner Niels og Jørgen
er født før 1687. Jørgen skulle så have været en bror og være set som
fadder ved Thomas' børn. Det er ikke umuligt, at han er bror til de andre
to, men jeg synes ikke det ser sandsynligt ud og man står sig bedre,
når man har grunde til at anse det for sandsynligt. Se
http://www.nørvang-herred.dk/brande/BrandeStederOgFolk.htm#sands5

Nå, men ham Sulkjær og hans Jens Nielsen Skærlund:
Der er to Jens Nielsener i Skærlund.
Jens Nielsen Skærlund den Ældre *Vrads †1717 Skærlund, Brande gift med Karen Christensdatter †1731 Brandholm, Brande.
Jens Nielsen Skærlund den Yngre *1794 Omvraa, Sønder Omme †1741 Brandholm, søn af Karen Christendatters søster Anne Christensdatter †1714 Omvraa, Sønder Omme gift med Niels Olufsen †1706 Omvraa, Sønder Omme.

I Sulkjærs tekst (se ovenfor):
Den Jens Nielsen Skærlund, der i 1709 køber en gård i Holtum er den Ældre.
Den Jens Nielsen Skærlund, der i 1731 køber en part i en anden gård i Holtum
er den Yngre.
Denne sidste gård ejes i 1743 af Jens Nielsen Skærlund den Ældres bror
Rasmus Nielsen Skærlunds enke Maren Skærlund, som Jens Nielsen Skærlund
den Yngre altså har solgt den til. Altsammen i Skærlund, Brande.

At Jens Nielsen Skærlund den Yngre og Christen Nielsen Asserbøl er født
i Omvraa har ikke været kendt, indtil jeg fandt ud af det for et par måneder
siden under arbejdet med Skærlund.

Familieforhold i Skærlund, Brande:
http://www.nørvang-herred.dk/brande/BrandeStederOgFolk.htm#skaer2

Sønder Omme kirkebog {min kommentar}:
1698 d. 12 jan. døbt Niels Olufsens barn i Omvraa kaldet Else. Faddere: Niels Olufsens kones søster af Skjærlund {Karen Christensdatter} bar barnet, Hans Andersen paa Karstoft, Peder Olufsen i Omvraa, Niels Lassen af {Lille}Brande, Karen Pedersdatter ibidem, Maren Mortensdatter af Møbjerg.

1714 d. 19 jul. blef Anna Christensdatter af Omvrå begrafvet, sl. Niels Olufsens hustru.


For en ordens skyld:
Christen Nielsen (Asserbøl) *1690, Omvraa, Sønder Omme.
Jens Nielsen (Skærlund den Yngre) *1694 Omvraa, Sønder Omme.
Og alle andre søskende er døde og kan derved ikke arve.

Jens Nielsen Skærlund den Yngre kaldes i hans skifte Omvraa, fordi han er
født der:
http://www.nørvang-herred.dk/brande/skifter/skifte-brandholm-1742-Jens-Nielsen-Omvraa.htm

Ejerskab af Brandholm, Brande:
Brødrene Jens Nielsen Skærlund den Yngre og Christen Nielsen Asserbøl kunne
i 1731 ikke enes om arven af Brandholm, derfor solgte de den til Claus Cortsen i Horsens. Men det var en fingeret, aftalt handel som det ses. Prisen var 920 rdl.,
så Christen Nielsen Asserbøl har fået 460 rdl udbetalt, som Jens Nielsen
Skærlund vel så måtte låne sig til, derfor pantsættelserne, som Sulkjær nævner.

1. handel 12. juli 1731 skøde fra brødrene Jens Nielsen og Christen Nielsen til Claus Cortsen.
2. handel 14. august 1731 skøde på det samme gods fra Claus Cortsen tilbage til Jens Nielsen Skærlund den Yngre.

Som Ejnar Bjerre har bemærket var Christen Nielsen Asserbøl dermed ude af spillet
om Brandholm. Men Christen Nielsen Asserbøl klarede sig godt.
Bemærkningen i Brande Gårdhistorie, hefte Brandholm s. 7:
Skøde til Claus Cordsen 1731. Han døde 1740. Jens Nielsen har herefter fået gården igen, da den er med i hans dødsbo, som blev sat på auktion.

er vildledende og ikke korrekt.

Venlig Hilsen
Villy

Redigeret af vms d. 04/09/2011 12:46
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Thomas Holtums hustru
Helle Jul
Medlemmer

Antal indlæg: 40
Bopæl:
Tilmeldt: 20.09.08
Lagt på d. 04/09/2011 09:37
Hej Erna og Harry

Jamen jøsses dog! Jeg tænkte nok, I vidste "LIDT" om emnet.
Ligesom Villy vil jeg gerne sige jer mange tak. Det bliver også en MEGET stor hjælp, når jeg skal genoprette mine data.

Vi ved stadig ikke, hvad der blev af Peder Thomsen Holtum fra 1753 (hvis dåbsindførsel i degnens eksemplar er nærmest usynlig i AO-gengivelsen). Jeg er helt sikker på, at den eneste gang, jeg derefter har set han nævnt, var på den omtalte fadderliste fra 1776.

Ved I (eller andre) noget om Johanne Thomasdatter Vindelboes baggrund?

Vedr. Vallerbæk-tilnavnet og Bording sogn: Det kunne jo tænkes, at matriklen 1724 kunne give et prej om en mulig far til brødrene. Jeg indrømmer dog blankt, at jeg ikke har nogen anelse om de oplysninger er tilgængelige på nettet.

Endnu en gang: Mange tak.

Venlig hilsen
Helle

Redigeret af Helle Jul d. 04/09/2011 10:41
 
Forfatter RE: Thomas Holtums hustru
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 04/09/2011 13:10
Hej Helle, Erna og Harry,

jeg har samlet jeres slægtsdata på

http://www.nørvang-herred.dk/arnborg/ArnborgStederOgFolk.htm#A-holt

som det ses på billedet nedenfor.

Venlig Hilsen
Villy

vms tilknyttede følgende billede:

www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Thomas Holtums hustru
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 04/09/2011 16:17
Hej Erna og Harry,

om Thomas Holtums begravelse i 1751:

Præstens kirkebog 1751:
Seput: d 5 Janvari Thomas Holtdom.

Se billedet nedenfor (opslag 90).

Degnens kirkebog 1750:
Anno 1750 [arn] døde d: 20 døde thomas holtdoms datter, karen.


Jeg kan ikke få en dato ud af den sidste.
En mulighed er at præsten skrev Thomas Holtdom og glemte resten, idet han
skriver af efter degnen. At han skriver af ses mange steder, han kan nemlig
heller ikke tyde de steder vi ikke kan.

Venlig Hilsen
Villy

vms tilknyttede følgende billede:

www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Thomas Holtums hustru
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 04/09/2011 16:30
Hej igen,

lidt om Peder Christensen, der i 1781 i Skarrild bliver gift med Margrethe
Thomasdatter. Udfra skifterne har man:

Søskende:
Maren Christensdatter *1747c gift med Peder Nielsen, Hesselvig, Skarrild.
Peder Christensen *1751c †1793 Øvig, Skarrild.
Jens Christensen kaldet Hesselvig *1755c, bosat Agerskov, Gjellerup.

Nu siger copulationen i 1781 i Skarrild:

5 den 23 Octobr: copulered unge Karl Peder Christensen Sandf{...beskadiget}
Magrethe Thomasdatter af Ødevig.

Se billedet nedenfor.

I skriver at han er søn af Christen Pedersen Hesselvig og Anne Christensdatter.
Hvordan ved man det?

Venlig Hilsen
Villy


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk

vms tilknyttede følgende billede:



Redigeret af vms d. 04/09/2011 16:33
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Thomas Holtums hustru
Helle Jul
Medlemmer

Antal indlæg: 40
Bopæl:
Tilmeldt: 20.09.08
Lagt på d. 05/09/2011 08:39
Hej Villy.

Det er ikke sikkert, dette har nogen særlig betydning.
Jeg har bare bemærket følgende vedr. vielsesindførslen, som ses ovenfor:
Christensen er skrevet med store og meget grove bogstaver. Nedenunder er der skrevet noget med normal skriftstørrelse, som kunne være: Hesselvig. Det sidste bogstav i ordet, som ligner "Hesselvig", ligger samme sted som t'et i Christensen.
En fortolkningsmulighed kunne være, at det føltes naturligt at kalde brudgommen; Peder (Hesselvig?). Men at det tilsyneladende var mere korrekt at kalde ham; Peder Christensen Sand(feldt?).

Venlig hilsen
Helle

Redigeret af Helle Jul d. 05/09/2011 08:55
 
Forfatter RE: Thomas Holtums hustru
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 05/09/2011 10:15
Ja, når man ser grundigt "under" Christensen, ville jeg også tro, at der
har stået Hesselvig.

Her er en folketælling med forældrene til søskendeflokken ovenfor (formodentlig
har Erna navnene herfra):

Ringkøbing, Hammerum, Skarrild, Hesselvig, , 2, FT-1787, A0976
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Nielsen Ødevig 56 år gift Mand Selvejerbonde og strømpehandler
Maren Christensdatter 41 år gift Hans kone
Niels Pedersen 10 år ugift Søn
Christen Pedersen 7 år ugift Søn
Christen Pedersen 74 år gift Konens fader Nyder aftægt
Anne Christensdatter 78 år gift Konens moder Nyder aftægt

Maren Andersdatter 26 år ugift Tjenestepige

Søskendeflokken ser ikke ud til være født i Hesselvig eller overhovedet i Skarrild sogn.
Jeg har ikke set navnet Christen Pedersen i Brande sogn, heller ikke i
Sandfeld.

Venlig Hilsen
Villy
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Thomas Holtums hustru
Erna
Medlemmer

Antal indlæg: 276
Bopæl:
Tilmeldt: 08.08.05
Lagt på d. 05/09/2011 17:21
Hej Villy!

Det er bl.a. derfra vi har navnene på Marens forældre.

Navnene på søskendeflokken finder du i dette skifte, fundet inde ved Erik Brejl:
Lundenæs og Bøvling amter. Skifteprotokol. Hammerum og Ginding herreder. 1794-1805 B 8 - 1097
1809 Else Christensdatter i Grene i Skarrild sogn. 21.3.1801. VIII, fol.45, IX, fol.40.
E: Simon Nielsen. A:
1) bror Peder Christensen i Øvig i Skarrild sogn, [skifte 11.11.1793 lbnr.1288]. B: Jens 15, Christen 13, Peder 6
2) bror Jens Christensen Hesselvig i Agerskov i Gjellerup sogn
3) bror Christen Christensen i Holsten
4) søster Benned Christensdatter, enke i Høgsvig
5) søster Maren Christensdatter g.m. Peder Nielsen i Hesselvig.

Med venlig hilsen

Harry og Erna
Kolding
 
Forfatter RE: Thomas Holtums hustru
Helle Jul
Medlemmer

Antal indlæg: 40
Bopæl:
Tilmeldt: 20.09.08
Lagt på d. 06/09/2011 19:29
Hej Villy, Erna og Harry.

Jeg har haft en mistanke om, at der kunne være sket en fejlfortolkning af Peder Christensens tilnavn. For mit eget vedkommende har jeg kritikløst brugt Karen Golls afskrift (som jeg iøvrigt er MEGET taknemmelig for at have til rådighed). I hendes fortolkning står der; "Sandfeldt".
Min mistanke blev bestyrket af, at Villy ikke har haft kendskab til den omtalte familie.

Derfor har jeg søgt i Karen Golls afskrift af kirkebogen for Skarrild sogn efter ord, som indeholder stavelsen "sand".
I 2 dåbsindførsler ses tilnavnet; "Sandfuld" blandt fadderne. Jeg har set efter i kirkebøgerne og mener, at det kan være en korrekt afskrivning. - Og så opdagede jeg, at den ene dåbsindførsel også findes her i vores tråd.

Det drejer sig om dåben af Poul Nielsen Hesselvigs og Mette Thomasdatters datter Mette fra 1763.
Kb. Skarrild - Arnborg sogn, 1725-1770 - AO opslag 53
og Kb. Skarrild - Arnborg sogn, 1739-1774 - AO opslag 33 (starter nederst til højre og fortsætter på næste opslag).
Fra degnens eksemplar (som ikke har helt de samme faddere, som i hovedkirkebogen) og tyvstjålet fra Erna og Harry:
"På Maria Besøgelsesdag da blev Pouel Hesselvigs barn døbt Mette. Hans Broderkone bard dend. Fadderne: Hans Broder og Niels Thomesen, Jørgen Hesselvig, CHRISTEN SANDFULD, KONE OG DATTER."

Den anden dåbsindførsel, hvor "Christen Sandfuld" ses som fadder, er ved Peder Ronums barn Peders dåb i 1762. Den findes i:
Kb. Skarrild - Arnborg sogn, 1725-1770 - AO opslag 51.

Og endelig tjekkede jeg vielsesindførslen fra 1781 i degnens eksemplar (hvilket jeg vel burde have gjort for 2 år siden):
Kb. Skarrild - Arnborg sogn, 1774-1784 - AO opslag 17.
Som jeg ser det, hed Margrethe Thomasdatters mand IKKE; "Peder Christensen Sandfeld"
- jeg mener bestemt, at der står; "Peder Christen SANDFULD."
Tilnavnet synes at indeholde et "u" og ikke et "e".

"Christen Sandfuld, Kone og Datter" kan derfor meget vel være Christen Pedersen Sandfuld, hans hustru Anne Christensdatter og den ene af deres døtre (Benned eller Maren, som på daværende tidspunkt var ca. 16 år).

Venlig hilsen
Helle

Redigeret af Helle Jul d. 12/09/2011 09:53
 
Forfatter RE: Thomas Holtums hustru
Erik Brejl
Medlemmer

Antal indlæg: 230
Bopæl:
Tilmeldt: 28.07.05
Lagt på d. 07/09/2011 09:48
Jeg er enig i, at der er hat over u i sandfUld. Det mærkelige er, at det er der også over n i saNdfuld, eller hvad?
Vejle amts stednavne 1944 har i Brande sogn: Sandfeld. De opremser stavemåde gennem tiderne og matriklen 1844 og Videnskabernes Selskabs kort 1803 staver med u: Sandfuld.
Vi skal altså ikke lægge noget i, om det staves med u eller med e. Der menes i begge tilfælde Sandfeld i Brande sogn.

Erik
www.brejl.dk  
Forfatter RE: Thomas Holtums hustru
Helle Jul
Medlemmer

Antal indlæg: 40
Bopæl:
Tilmeldt: 20.09.08
Lagt på d. 07/09/2011 18:57
Der var jeg vist ved at skabe "en storm i et glas vand"!
Det ser altså ud til, at der alligevel kan være en forbindelse mellem Peder Christensen og Villys Sandfeld-slægter.

Hilsen
Helle
 
Forfatter RE: Thomas Holtums hustru
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 23/09/2011 10:28
Hej,

jeg har kigget noget på Peder Christensen *1751c †1793 Øvig, Skarrild,
der i 1781 gifter sig i Skarrild og skrives af "Sandfuld".
Da han er søn af Christen Pedersen kommer han ikke fra Sandfeldbjerre,
hvor Christen Christensen i 1762c fik en søn Christen Christensen, vel en
af hans første sønner at dømme fra navnet Christen, som i
lægsrullen 1789 noteres som rømt. Men så kan Peder Christensen være
skrevet af både Store - og Lille Sandfeld, som kendes ret godt og hvor
han ikke kan være født. Jeg har en stor side (3,7 MB), hvor man kan sortere
alle navne der optræder i Brande kirkebog 1774 - 1814 (og lidt længere i
nogle tilfælde):

http://www.nørvang-herred.dk/brande/kirkebog/allePERS.htm

Sorteringen tager tid, for der er 2.300 nævnelser af folk i den (sorteringen
sker i browseren med Javascript, man bliver altså lokal). Peder Christensen
kunne have været fadder eller lignende, men det er ikke tilfældet. Lad mig
lige nævne, at listen ikke er konsolideret - nogle gange kaldes en mand
Peder Midtgaard nogle gange Peder Pedersen og lignende, dvs hver forekomst
af et navn afføder en linie i siden. Ingen træffer for Peder Christensen der.

Ligeledes i en ikke helt så stor sorterende side om alle i folketællinger
(simulerede 1741, 1763, kommenterede 1787 og 1801) i Brande:

http://www.nørvang-herred.dk/brande/folketal/b-FTallePERS.htm

ingen træffer der, men det kunne heller ikke forventes.

Man ser af og til at folk bor ved slægtninge og gifter sig fra sådan et sted,
jeg har ikke fundet noget, der peger i den retning. Af og til gifter folk sig
fra et sted de tjener, det er muligt her. Men selv der må man se at de to
gårde i Store Sandfeld havde masser af børn og ingen karle i 1763 og 1787,
kun en tjenestepige 1763. Lille Sandfeld har kun døtre, så bare lige måske.

Der er ikke dokumentation for en forbindelse Peder Christensen til Sandfeld
udover at han i vielsen skrives derfra.

Sandfeldbjerre for en ordens skyld:
Den Christen Christensen, der i i 1762c får en søn Christen, ville normalt
forventes at være yngre, det skulle være første eller anden søn. Allerede i
1774 ses en anden familie der:
Søren Larsen *1750c †1815 Borup, Brande. Gift med Ane Pedersdatter *1740c †1807 Borup, Brande. Bosat Sandfeldbjerre kort 1774- - 1781, Aagaard Thyregod, Brandlund, Borup 1789 - 1815.

Man kan spekulere her, men der er ikke noget dokument i den retning, at
Ane Pedersdatter kunne være enke efter en død Christen Christensen. Eller
at Christen Christensen eller enke er flyttet til et andet sogn, men i
lægsrullen 1789 ville det måske være nævnt, hvis han var flyttet. Man kunne
formode at han er død 1763-73 (hvorefter kirkebogen i Brande begynder).
Men alt dette er ren spekulation.

Billedet nedenunder viser Sandfeld stavet som Sandfuld på Videnskabernes
Selskabs kort 1803, som Erik Brejl har nævnt ovenfor.

Venlig Hilsen
Villy

vms tilknyttede følgende billede:

www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Thomas Holtums hustru
Erik Rahbek Østergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 23.01.10
Lagt på d. 01/04/2012 11:47
Helle Jul spørger: Ved I (eller andre) noget om Johanne Thomasdatter Vindelboes baggrund?

Et bud kunne være: Thomas Vendelboe, der dør 6 dec. 1724 i Borris.
Se: http://familytreemaker.genealogy.com/users/h/o/l/Erna-Holm/PDFGENEO7.pdf
Findes der mon skifte efter Thomas vendelboe?
Ellers lede efter barnedåb, hvor slægtninge optræder som faddere?

mvh.
Erik
 
Side 1 af 2 1 2 >
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk